Tiden er inde til at droppe kontanterne, men ... ikke hinanden

ARKIVFOTO: Teknologien er moden, men spørgsmålet er om vi er? Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares

Hvornår har du sidst haft en af de lyserøde i hånden, en af dem prydet af Storebæltsbroen? Den er lige så gammeldags som den Solvogn, der er på den anden side.

Lad os se det i øjnene. Der er intet smart ved kontanter. De fylder, de er uhygiejniske, de er gammeldags, de bliver væk. Okay, jeg medgiver, at det er en fordel at have kontanter, hvis der skal betales for sort arbejde eller handles lyssky »varer« i nattens mulm og mørke. Det er der heller intet smart ved.

Men i et land, hvor det skaber ramaskrig at udfase et klippekort, der alle dage har været for stort til enhver pung, kan det bekymre, hvad folk vil sige til, at man fjerner nationalklenodiet, kronen – nuvel er Rejsekortet om muligt mere omsonst og uigennemsigtigt, men trods alt digitalt.

Teknologien er moden, men spørgsmålet er, om vi er?

Danskerne foretog 1,2 milliarder betalinger med Dankort sidste år – det er næstflest kortbetalinger pr. indbygger i Europa mange banker opererer allerede med kontantløse filialer, og betalings­appen MobilePay bliver allerede benyttet af flere end hver tredje dansker.

Og det nyeste skud på stammen, det kontaktløse dankort, er også blevet et hit. Mastercard gennemførte på verdensplan en milliard kontaktløse betalinger sidste år. Et tal, som Mastercard forventer vil stige kraftigt de kommende år.

Herhjemme viser tal fra detailhandlen, at andelen af kontantbetalinger hos Coop og Dansk Supermarked er nede på en fjerdedel og en femtedel af de samlede betalinger.

Så mon ikke danskerne er klar til at få kontanterne ud af pungen? Teknologien er klar, den er så godt som sikker, og hver dag forskes i nye muligheder for verificering. Inden for biometrisektoren bliver finger­aftrykslæsning og ansigtsgenkendelse snart hverdag, så NemID rent faktisk bliver nemt.

Forleden sad jeg i en taxa i Wien, hvor turen blev dyrere og dyrere, fordi taxachaufføren og jeg kørte rundt og ledte efter en hæveautomat, så jeg kunne få lov til at betale. Spild af tid og penge. Men der er en vigtig lektie her – for mens jeg viftede taxachaufføren om næsen med mit Visakort, snakkede vi.

Den amerikanske nethandelgigant Amazon har netop åbnet et nyt supermarked uden medarbejdere og kasse­apparater. Konceptet hedder »Amazon Go«, og betalingen går gennem en app, der registrerer, hvad man piller ned fra hylderne. Når man har taget, hvad man skal bruge, går man igen. Ingen køer, ingen kontant betaling, du skal ikke en gang fjerne de hvide iPod-øretelefoner og ønske fortsat god dag til nogen.

Her bør vi stoppe op og tænke os om, for bare fordi vi med den nye teknologi kan effektivisere supermarkedsindkøbet, må vi ikke give køb på mellemmenneskeligheden og interaktionen.

Når vi køber ind, betaler vi også for service, og hvis ikke man vil have den service, kan man ligeså vel handle på nettet og få bragt varerne hjem. Det at gå ned i en fysisk butik kan vi ikke degradere til at møde en skærm, der siger bip. Vi skal værne om de møder, vi har med god service. Når vi så har fået den service, er der intet til hinder for at betale med sin mobiltelefon eller tommeltot.

Det kontantløse samfund kommer, og det kommer hurtigt, det medmenneskelige samfund må ikke stå for skud.