Specialbiler rasler ned i pris

Det er kronede tider for bilentusiaster med hang til motorkraft og velduftende læder, for der er rigtig gode tilbud på brugte sportsvogne, cabriolet’er og luksusbiler

Porsche 911 T Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Hvis finanskrisen er godt for noget, så er det købspriserne på biler, der ligger lidt ud over det sædvanlige. En prisundersøgelse, som Bilbasen har lavet for Berlingske Business, viser nemlig, at priserne over en bred kam er faldet langt mere for specialbiler end for det brede massemarked af brugte biler.

Det sidste år er prisfald på mellem 10-18 pct. almindeligt for 30 udvalgte specialbiler i undersøgelsen, som strækker sig fra en beskeden, men måske kommende nyklassiker som Mazda MX5 over en anstændig Audi A6 til et muskelbundt af en Porsche 911. Til sammenligning ligger priserne på de øvrige biler til salg på Bilbasen neutralt, mens det endda har været fremme, at efterspørgslen på f.eks. brugte Ford Mondeo har været så stor, at priserne i en periode er steget. 

Derfor kan du i dag få en let brugt direktionsvogn til samme pris som en noget mere trist model i firmabil-klassen:  

»Der er nogle bilmærker, som f.eks. BMW, der har sat priserne ned på hele modelprogrammet, det påvirker naturligvis de brugte bilers priser også. Der er også sendt en hel masse demo-biler ud på markedet, der skulle indregistreres, inden reformen trådte i kraft. De presser også priserne.«

»Det er rigtig interessant, når du kan få en få år gammel Audi A6 eller en BMW 5-serie for under 300.000 kr. Alle er jo enige om, at det er fremragende biler. Det er jo et meget spændende alternativ til en nyere Ford Mondeo. Jeg tror ikke, at det bliver meget billigere, så du kan gøre et rigtig godt køb nu,« siger Jan Lang fra Bilbasen.dk.











Ifølge brugtbil-ekspert Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk spiller netop regeringens afgiftsreform fra foråret 2012, hvor der blev sat ind overfor store skatterabatter til leasingfirmaer og de mange demo-biler en stor rolle.

En af de største bilforhandlere med fokus på netop de brugte direktionsvogne og andre specialbiler er Allan Hansen Automobiler i Daugaard i trekantsområdet. Her er indehaver Allan Hansen med 30 års erfaring i handel med biler ikke i tvivl om udviklingen:

»Vi har set et enormt prisfald på brugte biler. Tre år gamle biler handles jo til halv pris. Så der er langt større afskrivning end der har været.«

følge Allan Hansen er køberne af dyrere biler blevet meget mere prisbevidste - og selvom de har penge nok, så er de mere forsigtige med at vise det.

»Man er blevet meget mere bevidst om, hvad man signalerer. Så dem, der før købte en BMW 750, går efter f.eks. en BMW 530 i dag. Man er også blevet meget mere bevidst om, hvad bilerne går på literen,« siger Allan Hansen, som i stigende grad importerer brugte biler fra Sydeuropa, der jo er ekstra hårdt ramt af krisen.









Værst ser det dog ud for de rigtig dyre biler som Aston Martin, Bentley og den slags biler, som i årene op til krisen var populære blandt f.eks. ejendomsspekulanter:

»Markedet for den slags nyere specialbiler - altså Ferrari, Aston Martin og Bentley. Det ligger meget stille, mens vi stadig sælger luksusbiler fra 500-900.000 kr. i indkøb.«

Men det er omvendt godt nyt for bilentusiasterne. For de specialbiler med store motorer, som har de højeste driftsomkostninger, er særligt billige. Det gælder f.eks. for en Porsche Cayenne, der i dag handles til en gennemsnitspris på under 600.000 kr. på hvide plader. Og det er et voldsomt værditab for en bil, der fra ny kostede mere end en million kroner, forklarer Jan Lang fra Bilbasen.dk

»Der er nok nogle, der er blevet chokerede over at få en regning fra et Porsche værksted på 55.000 kr.,« siger han.