Ny fidus giver elbil til spotpris

Finansredaktør Peter Nyholm viser vejen til en lynhurtig Tesla og peger samtidig på en ny mulighed for at leje en mindre luksuriøs elbil, hvis man kan leve med, at bilen er plastret til med reklamer.

Tesla er en af de mest solgte elbiler i Danmark, selvom den ikke er helt billig. En ny Tesla model S koster som basismodel 592.000 kroner i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Kim Haugaard/Scanpix.

Det er ikke noget, vi bilinteresserede er meget for at indrømme. At der er god fidus i at sige farvel til brølende motorlyd, mange omdrejninger og gode gammeldags gearskift for at skifte til en øko-bøko elbil.

Men privatøkonomisk set bliver det sværere at komme udenom summende elbiler med hurtig accelerationer. I denne uge har regeringen netop meddelt, at man forlænger registreringsafgiftfritagelsen for elbiler frem til 2016. Finansieringen af tiltaget er dog endnu ikke på plads – og det kan sagtens være, at man når frem til, at pengene skal hentes med flere afgifter på biler med forbrændingsmotor.

Det betyder alt andet lige, at der privatøkonomisk set er god grund til at overveje mulighederne for at skifte til elbil. Det kan dog være svært at se fornuften fra samfundets synsvinkel i at finansiere, at velbeslåede køber den lynhurtige luksusvogn Tesla, som er landets næstmest solgte elbil og det tætteste, elbilerne kommer på opfyldelsen af en bilentusiasts hede drømme. Men fidusen er gået op for mange forretningsfolk, der vælger den lynhurtige Tesla over klassiske direktionsvogne fra Audi og BMW. Alene i årets første tre måneder blev der solgt 220 Teslaer mod 460 sidste år.

Fidusen ved at køre Tesla er i dag også mærkbar, for man kan få den helt nye Tesla S 70 D til 592.000 kroner (440 kilometer pr. opladning). Det er en bil, som ellers ville koste op mod 1,5 millioner kroner på danske plader. Så staten går altså glip af op mod en million kroner i afgift i forhold til en Audi eller BMW.

Men nu er der opstået en anden mulighed, som gør en mindre luksuriøs elbil mere interessant for den brede offentlighed. Man kan nemlig leje en elbil hos Avis for 1.500 kroner pr. måned alt inklusiv, hvis man altså kan leve med at køre rundt med en bil fyldt med reklamer.

Baggrunden er, at danske Avis med statsstøtte på otte millioner kroner har foretaget et af de største bilkøb hos Nissan nogensinde med købet af 850 elbiler.

Det nemmeste er at henvende sig med eget firma, eller det firma man arbejder for og så få dem til at betale de 2.000 kroner det koster om måneden at få en annonce på bilen. Ellers kan man betale 3.500 kroner uden annonce for lejen.

Sidstnævnte er slet ikke nogen dårlig forretning. For der er ingen start eller slutomkostninger ved lejeaftalen. Det koster kun en brøkdel i el pr. kilometer i forhold til benzin til en bil, og så er det som bekendt noget lettere at finde en parkeringsplads i Københavns Kommune, som bugner af parkeringspladser til elbiler.

Nå ja, så er der også det med den grønne samvittighed, som luner særlig meget, når den går hånd i hånd med et godt tilbud.