Fødevareministeren reklamerer for Superbest

Flere ordførere kritiserer fødevareminister Henrik Høegh (V) for at optræde i reklamer for supermarkedskæden Superbest. Selv ser han ikke noget problem, og gør det gerne igen. (Opdateret)

Foto: Bagsværd/Søborg-bladet

Venstres fødevareminister, Henrik Høegh, ser ingen problemer i, at han som minister optræder i en reklametryksag for supermarkedskæden Superbest.

Han optræder i reklamen - flankeret af i anledning af, at en af kædens butikker er blevet kåret i en kampagne under det fællesnordiske ernæringsmærke "Nøglehulsmærket" for at gøre det let at vælge sundt.

- Jeg vil gerne reklamere for, at SuperBest har vundet en pris for at træffe sunde valg. Det er okay, at de fortæller deres kunder det, siger Henrik Høegh til TV 2 Nyhederne.

Din mening: Hvad synes du om ministeren i Superbest-reklamen?

Forbrugerrådets direktør Rasmus Kjeldahl sidder i det dommerpanel, der uddelte prisen. Men hos Forbrugerrådet mener man ikke, at Superbests brug af fotografiet ændrer noget for forbrugerne. Rådet vil altså ikke blande sig.

Det vil til gengæld De Radikale og Dansk Folkeparti, oplyser TV2.

- Det er et problem, hvis jeg som folkevalgt promoverer specielle produkter, kæder eller andet frem for andre,siger Dansk Folkepartis fødevareordfører, René Christensen til TV2.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har tidligere gjort det klart, at ministre bør afholde sig fra at reklamere for virksomheder og produkter. Samtidig har han også gjort det klart, at der kan være undtagelser. For eksempel da han selv bar - og blev fotograferet i - en jakke med energiselskabet DONG's navn i forbindelse med indvielsen af en park med 84 havvindmøller ud for Horns rev.

Regeringens ministre har tidligere mødt kritik for at optræde i reklamer. Eksempelvis har både udenrigsminister Lene Espersen (K) og økonomi- og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) tidligere optrådt i reklamer, ligesom også de tidligere ministre Helge Sander (V), Thor Pedersen (V) og Bendt Bendtsen (K) har været i clinch med reklameverdenen.

Det var i øvrigt Superbest, som i 2009 kom i voldsom modvind, efter at flere af kædens butikker blev taget i at ompakke gammelt kød i nye emballager. En sag, som fik daværende fødevareminister, Eva Kjer Hansen (V), til at indføre, at Fødevarestyrelsens fremover offentliggør resultaterne af kontrolbesøg i supermarkedskæderne.

For en god ordens skyld skal vi understrege, at Henrik Høegh ikke har fået penge for at medvirke i reklamen. 

Det er anden uge i træk, at billedet optræder i Superbests tryksag, og Henrik Høegh gør det gerne igen, siger han. Otte andre dagligvarebutikker vandt samme pris, som Superbest, så muligheden for at ministerens smil og håndtryk dukker op flere steder, er altså reel nok. Til det siger ministeren selv:
 
- Nu er der ni, butikker, der har vundet, så om der er andre butikker, der vælger at gøre det samme, kan jeg ikke vide.