Bompenge vil koste 25-50 kr. i København

Hvad skal bilister betale i bompenge, hvis S og SF kommer til magten og får vedtaget en betalingsring om København? Berlingske giver et kvalificeret bud.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det fremgår af en række kvalificerede bud, som Berlingske har indhentet, efter at de to partier har præsenteret deres bompengeforslag i den økonomiske plan »Fair løsning 2020«.

Detaljerne i forslaget er endnu ikke klar. Væsentlige elementer som for eksempel, hvor betalingsringen skal placeres, og hvor meget det skal koste at køre ind og ud af København, vil først falde på plads, når – og hvis – de to partier vinder valget. Det eneste, der endnu er offentliggjort, er, at betalingsringen skal give et årligt provenu på to milliarder kroner, som blandt andet skal anvendes til at gøre prisen for at benytte tog, bus og metro 20 procent billigere.

Ifølge den seneste opgørelse kører der 541.000 biler i døgnet over kommunegrænsen til Københavns Kommune. Med udgangspunkt i, at provenuet skal give to milliarder kroner, og at der er 225 arbejdsdage på et år, giver det en gennemsnitspris på 16,50 kroner pr. passage.

Men så billigt slipper bilisterne næppe, da der skal investeres et større millionbeløb i et bompengesystem. Dertil kommer udgifter til drift og administration.

I 2006 konkluderede vismændene i Det Økonomiske Råd ud fra seks forskellige muligheder, at et gebyr på 20 kroner pr. passage (det vil sige både ind og ud af byen) af ringen – og 40 kroner i myldretid – ville give et bruttoprovenu på 2,39 milliarder kroner, og at det ville koste 210 millioner kroner om året at drive anlægget. Det giver et nettoprovenu på omkring to milliarder kroner. Og det er blandt andet de beregninger, som transportminister Hans Chr. Schmidt (V) forholder sig til.

En ny rød skat

»Bompengeforslaget fra S og SF rammer helt skævt og hårdt. Mange mennesker, især børnefamilier, som ikke kan klare sig uden bilen, vil få en ekstra regning på 18.000 kroner årligt. Det er helt galt og ikke andet end en ny rød skat,« siger Hans Chr. Schmidt.

Lidt mere discount var der over et konkret bompengeforslag, som 16 hovedstadskommuner fremlagde i 2008. Her kostede hver passage 25 kroner i myldretiden og ti kroner i den øvrige dagtid, og det forslag ville også give et årligt provenu på to milliarder kroner. Men inklusive etablerings- og administrationsomkostninger bliver prisen snarere 50 kroner pr. passage, viser beregninger fra det københavnske medlem af Borgerrepræsentationen Jakob Næsager (K).

»Betalingsringen vil ende som en ringmur, der holder folk ude af København. De færreste har råd til at betale 50 kroner eller mere om dagen for at køre på arbejde i København. Mange vil nok også vælge biografer og shoppingture fra,« siger Jakob Næsager.

SFs trafikordfører Anne Baastrup siger, at man kan forestille sig mange modeller.

»Når og hvis vi vinder regeringsmagten, vil vi gøre alt for hurtigst muligt at finde ud af, hvad den rigtige løsning er,« siger Anne Baastrup.