Og vinderen er ...

Seniorjournalist og erhvervskommentator på Berlingske Business, Jens Chr. Hansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Skønhedskonkurrencer hører ikke bare mode- og livsstilsindustrien til. Der er stadigt flere og flere beauty contests og således masser af skønhedskonkurrencer også i den ellers kølige og benhårde business-verden. Lille spejl på væggen der, hvem er dygtigst og smukkest i hjørnekontorerne her?

Selv om enhver topchef udadtil vil forsøge at negligere betydningen af en sådan bedømmelse, er der tale om listestof, der i den grad bliver nærlæst, når gardinerne er trukket for. Tro mig, her kan et CEO-ego virkelig blive pudset af eller det modsatte. Vurderingen af performance, både i de hårde og de mere bløde segmenter, betyder mere og mere, og i helt særlig grad for virksomheder, der er på privatkundemarkedet (B2C – business to consumer).

Jyllands-Posten har sammen med Dansk Aktie Analyse vurderet topcheferne i erhvervslivet – alene som porteføljeforvaltere ser dem. Aktiefolket er dog et temmelig endimensionelt folkefærd. Her tæller alene aktiekursens udvikling. Årets højdespringer på den liste er Tryg-chefen, Morten Hübbe (nummer et selvsagt Novo-chefen Lars Rebien Sørensen).

»Morten Hübbe har skruet alle de helt rigtige knapper til den rigtige side,« lyder vurderingen fra direktør i Dansk Aktie Analyse, Peter Falk-Sørensen.

Og ledelsesprofessoren Anders Drejer supplerer: »Hübbe har gjort alle de rigtige ting.« Helt så enkelt er det dog næppe, selv om en fuldfed bundlinje er en absolut vigtig forudsætning for et godt image.

Spørgsmålet er, om ikke en topchef på netop B2C-området skal have øje for andet end bundlinjen på den korte bane. Tryg-ledelsen har ensidigt haft fokus på aktionærerne og ikke på kunderne, som har oplevet voldsomme prisstigninger. Hvad, det betyder på lidt længere sigt, er uvist.

Morten Hübbe har utvivlsomt leveret varen, når man alene måler på aktiekursen, men endnu mangler han at bevise, at han også evner at favne bredt og visionært.

Fremtiden synes at tilhøre de B2C-virksomheder, der selvfølgelig skal kunne tjene penge, men som også evner at placere sig i omverdenens bevidsthed som en virksomhed, der bidrager til samfundsudviklingen med lidt mere end blot en stigning i aktiekursen.