Virksomhedernes verden

ErhvervsBladet

Oracle øger tilbud på IT-rival

Software-giganten Oracle forhøjede i går endnu en gang

sit overtagelsestilbud til rivalen PeopleSoft, denne gang til 26 dollar pr. aktie.



Der er dermed lagt op til en farverig forestilling,

når PeopleSoft holder generalforsamling 25. marts.



Det foregående tilbud fra Oracle lød på 19,50 dollar

pr. aktie og blev forlænget flere gange - uden at PeopleSoft bed på krogen - men Oracle gjorde det i går klart,

at prisen denne gang ikke vil blive sat yderligere op. Det nye tilbud giver PeopleSoft en anslået værdi på 9,4 mia.

dollar.



Samtidig oplyste Oracle, at der senest 12. marts kan ventes en afgørelse fra USAs justitsministerium om den foreslåede

overtagelse og dens konsekvenser for konkurrenceforholdene i branchen.



Tilbudet står og falder med justitsministeriets

vurdering af, om konstellationen vil skævvride konkurrencen i software-industrien.



- Selvfølgelig forsøger

Oracle at vinde indpas hos People-Softs aktionærer, men det vigtigste er justitsministeriet, siger Cheng Lim, der er analytiker

hos Fulcrum Global Partners.



Oracles tilbud er 18,8 pct. mere end den kurs på 21,89 dollar, som PeopleSoft-aktien lå

i ved Nasdaq-børsens lukketid tirsdag.



Og det er 8,2 pct. over selskabets foreløbig højeste kurs i det

seneste år, 24,04 dollar. Efter offentliggørelsen af det nye tilbud steg kursen med omkring otte pct. til 23,63 dollar,

mens Oracle måtte notere sig for et kursfald på 2,4 pct. til 13,59 dollar.

Toyota i fuld fartVerdens største

bilproducent, Toyota, oplyser, at selskabet i sit tredje regnskabs-kvartal har fået en stigning i overskuddet på 60 pct.



Nettooverskuddet

steg til 286,6 mia. yen eller 16 mia. kr. mod 179,4 mia. yen i kvartalet året før. Resultatet var ifølge Bloomberg

News komfortabelt over den ventede resultat på 237 mia. yen.



Tredje kvartals omsætning øgedes med otte procent

til 4,39 billioner yen eller 246 mia. kr. fra 4,05 billioner yen året før, mens driftsoverskuddet landede på 401

mia. yen, hvilket var en stigning på 11 procent.



Selskabets præsident Fujio Cho styrker produktionen uden for Japan

ved at bygge store produktionsenheder i USA, Mexico, Kina og Europa for at beskytte salget fra yennens stigning over for dollaren.

Stort

tab i Alcatel
Telekomudstyrskæmpen Alcatel kom ud af fjerde kvartal 2003 med nettotab i milliard-klassen, mens salget var over

forventningerne.



Alcatel fik et netto-underskud på 524 mio. euro eller 3,9 mia. kr. i fjerde kvartal. Resultatet skal dog

sammenlignes med et tab på 1,12 mia. euro året før, fremgår det af selskabets kvartalsrapport.



Driftsresultat

landede på 331 mio. euro mod en forventning på cirka 365 mio. euro.



Omsætningen kom ud på 3,77 mia. euro,

hvor sidste år landede på 4,38. Omsætningen var en smule bedre end forventet.



Alcatels koncernchef, Serge Tchuruk

siger, at han venter, Alcatel igen begynder at give overskud i løbet af 2004.

Super Bowl er bedste reklamestedAf

alle amerikanske sportsbegivenheder er Super Bowl-turneringen i amerikansk fodbold den absolut bedste anledning til at annoncere på

TV. Det viser en helt ny opgørelse bragt i Advertising Age. Hele 99,5 pct. af alle TV-seere bliver således hængende,

når kampe og indslag afbrydes af reklameblokke.



Det er Initiative Media Worldwide, der har lavet undersøgelsen,

og den viser, at større såkaldte »special events« på TV - eksempelvis Super Bowl - generelt har en større

indvirkning på seerne end normale programmer. Andre nye undersøgelser fra blandt andre »AdAge.com poll« viser

dog, at et flertal på 61 pct. ikke tror på, at det kan betale sig at reklamere under Super Bowl. Og blot syv pct. angiver,

at de reelt har ændret indkøbsvaner efter at have set et spot på Super Bowl.



Men de tendenser behøver

dog ikke at stride imod resultaterne i den nye opgørelse.



Prisen for reklamespots er der til gengæld ingen tvivl

om. Og på ingen måde noget i vejen med. Ny rekord i år er 2,25 mio. dollar for et 30 sekunders spot. Men eftersom

Super Bowl når ud til en tredjedel af den amerikanske befolkning, så er prisen pr. seer i gennemsnit blot 2,5 cent. Og

det er ifølge Paul Melter, direktør for strategisk annoncering hos Saatchi & Saatchi, en »unik chance for at

skabe et permanent tilknytningsforhold til loyale kunder«.