Revisorkrig har kostet branchen dyrt

Sidste års opsigtsvækkende fusion mellem EY og KPMG i Danmark har sat revisionspriserne yderligere under pres og suget omsætning ud af branchen. Men revisionskunderne skal måske indstille sig på højere priser. Se TV-interview med to revisor-direktører herunder.

Foto: MIKE BLAKE.
Læs mere
Fold sammen

Den såkaldte revisorkrig, som blev udløst af den overraskende fusion mellem EY og KPMG, har været en dyr omgang for revisorbranchen. De i forvejen klemte priser har fået yderligere et tryk nedad i den skærpede kamp om kunderne. Omsætning for et trecifret millionbeløb kan være suget ud af branchen som følge af intens kamp om kunderne.

Sådan lyder status fra en branchens store aktører, BDO, her godt et år efter, fusionen blev annonceret.

»Jeg skal blankt erkende, at første gang jeg hørte om fusionen mellem EY og KPMG, tænkte jeg, at det er da herligt. Vi får mere eller mindre isoleret en konkurrent. Men så glemmer man lige, at i enhver krig taber alle. Og vi må bare erkende, at dem, der har vundet på det her, ja det er kunderne. Der har været nogle betydelige rokader blandt top 100-selskaberne, som er kommet til at betale meget mindre, end de tidligere har betalt. Jeg gætter på, at der er rykket mere end et trecifret millionbeløb ud af den her branche,« siger Stig Holst Hartwig, adm. direktør for BDO, der er Danmarks fjerdestørste revisionsfirma.

Se to TV-interview med Stig Holst Hartwig herunder:

 

 

Kunderne – også uden for top 100-segmentet – har ifølge Stig Hartwig Holst dygtigt udnyttet den skærpede konkurrence mellem revisorerne.

»Kunderne stiller stadig større krav til leverancen og ikke mindst til prisen. Til gengæld er de blevet meget mindre loyale. De har lugtet, at der er mulighed for at presse revisor på prisen, og den hestehandelsdisciplin er vores kunder væsentlig dygtigere til, end den gennemsnitlige revisor er. Alt andet lige taber vi på det her på den korte bane,« siger Stig Hartwig Holst.

Stig Hartwig Holst var i dag en af oplægsholderne på det årlige revisortopmøde, som revisornes brancheforening, FSR, og Berlinske Business står bag. Og han var ikke den eneste revisorboss, der var inde på det følsomme pris-emne.

Revisorbranchen har været under prispres i adskillige år, hvilket også afspejler sig i, at branchens omsætning i en årrække stort set ikke har rokket sig ud af flækken. De seneste 10 år har brancheomsætningen ligget omkring 15 milliarder kroner om året.

For at komme prispresset til livs kan der imidlertid også være grund til at kigge ind ad, lyder det fra branchen selv.

»Vi har en udfordring med at få vist vores kunder, hvad det er for kvalitet, der ligger i vores hovedprodukt, nemlig revisionspåtegningen. Derfor oplever vi desværre i en række situationer, at kunderne spørger primært til pris og mindre til de andre parametre i pakken,« siger Thomas Hofman-Bang.

Han peger også på, at større differentiering kan være en af løsningerne.

»I kundernes øjne opleves de fire store revisionsfirmaers brands som værende nogenlunde ens. Derfor er der fokus på pris frem for på de øvrige parametre. Der er store muligheder for dem, der knækker den her nød,« siger Thomas Hofman-Bang.

Samtidig konstaterer Thomas Hofman-Bang, at der blandt bestyrelsesformændene i dansk erhvervsliv er en begyndende bevidsthed om, at kvaliteten af revisonen er vigtig, og at det ikke kun skal handle om prisen.

Også Erik Holst, bestyrelsesformand for Danmarks største revisionsfirma, Deloitte, ser et muligt lyspunkt i forhold til den fremtidige prisudvikling. Nye EU-regler vil stille endnu større krav til revisionen af de allerstørste virksomheder, og det kan påvirke prisen i opadgående retning.

»Holland har allerede implementeret en række af de her bestemmesler fra EU og i de udbud, der har kørt i Holland, er priserne steget med 30-70 pct.,« siger Erik Holst, der dog advarer mod, at det bliver en sovepude, da der til stadighed vil være et underliggende prispres drevet af virksomhedernes konstante fokus på omkostninger.