Handlen med kopivarer er steget eksplosivt – og det koster danske virksomheder dyrt

En ny rapport viser, at handlen med kopivarer i EU er steget eksplosivt på få år. Det koster danske virksomheder mange milliarder i tabt omsætning, ligesom mange danske arbejdspladser går tabt.

HONGKONG-CRIME/
På få år er der sket en stor stigning i antallet af kopivarer, der kommer til Danmark og andre EU-lande, viser en ny rapport. Især falske sko og tasker fra Asien finder vej til de europæiske forbrugere, hvis ikke tolderne formår at beslaglægge dem inden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bobby Yib/Reuters/Ritzau Scanpix

På få år er der sket en massiv stigning i salget af kopivarer i EU.

Alene i 2016 importerede EU-landene kopivarer til en samlet værdi af omkring 900 mia. kroner. Det svarer til 6,8 pct. af den samlede vareimport til EU. Bare tre år tidligere udgjorde kopivarer fem pct. af vareimporten til EU.

Det viser en ny rapport udarbejdet af OECD og EUs Kontor for Intellektuel Ejendomsret (EUIPO), der kortlægger udviklingen i den globale handel med kopivarer fra 2013 til 2016.

Ifølge rapporten kommer størstedelen af kopivarerne fra Kina, Hong Kong, De Forenede Arabiske Emirater, Tyrkiet og Singapore. Og oftest er det sko, tøj og lædervarer, som udenlandske virksomheder kopierer og sælger til europæiske forbrugere.

Alle produkter kan kopieres

Lars Holm Nielsen, der er chefkonsulent i Dansk Industri, fortæller dog, at det i dag er stort set alle typer varer, der kan risikere at blive kopieret.

»Før i tiden var det typisk lædervarer og andre varer i den stil, der blev kopieret. Nu er det blevet sådan, at alt, der kan kopieres, bliver kopieret,« siger Lars Holm Nielsen.

Han fortæller ligeledes, at det koster danske virksomheder rigtigt mange ressourcer, når deres produkter bliver kopieret.

»Danske virksomheder bruger enormt mange ressourcer på at forske og udvikle produkter og på at skabe identitet omkring deres produkter og design. Så piratkopierne snylter på produkter, som danske virksomheder har brugt forskningsressourcer på at udvikle,« siger Lars Holm Nielsen, der også hæfter sig ved, at de udenlandske virksomheder, der kopierer danske virksomheders produkter, ikke bruger mange ressourcer på at overholde regler om produktlovgivning og arbejdsmiljø.

»Danske virksomheder lever op til produktkrav og arbejdsmiljøbestemmelser, men vi ved, at de, der laver de her kopier, ser stort på produktkrav, ligesom de ser stort på arbejdsmiljøet. Så det er meget ulige konkurrence, når nogen snupper det, som andre har brugt ressourcer på at udvikle,« siger Lars Holm Nielsen.

Koster danske virksomheder milliarder

Det er svært at sætte præcise tal på, hvor store konsekvenser handlen med kopivarer har for danske virksomheder. Men sidste år viste en rapport fra EUIPO, at handlen med kopivarer betyder, at virksomheder i 13 forskellige sektorer mister seks pct. af det direkte salg i Danmark om året.

Det svarer til 8,6 mia. kroner i tabt salg for virksomhederne og 5.000 tabte arbejdspladser i Danmark.

Ud over at der går mange omsætningskroner tabt til billige kopivarer, bruger danske virksomheder i dag også meget tid og mange penge på hele tiden at overvåge, om deres varer bliver kopieret.

»Store danske virksomheder må ansætte folk, som systematisk jagter de her kopivarer, fordi det kan skade virksomhedens brand, hvis der er kopivarer i omløb. Så det kræver en masse jurister og andre mere teknisk kyndige folk, som er ude og jagte de her kopivarer,« siger Henrik Hyltoft, der er markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Hjemmeside skal hjælpe forbrugere

Som forbruger kan det være svært at skelne mellem ægte varer og kopivarer. Derfor har en række danske myndigheder i fællesskab oprettet hjemmesiden jegvælgerægte.dk, hvor man som forbruger kan søge viden om kopivarer.

Det oplyser Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse, hvor de også skriver, at styrelsen har oprettet en hotline, hvor forbrugere og virksomheder kan få information og vejledning om kopivarer.