Danmarks mest brugte jobformidler

For 11 år siden skabte Kaare Danielsen Jobindex, Danmarks første jobbørs på internettet, der på trods af utallige angreb fra kapitalstærke konkurrenter stadig med rette kan kalde sig landets førende private jobformidler på nettet.</b>

Kaare Danielsens øjne smiler venligt bag brilleglassene, og armene flyver rundt mod alle verdenshjørner, mens den tidligere programmør engageret fortæller om sit firma Jobindex. En internetbaseret jobbørs, han selv startede tilbage 1996, hvor nettet var nyt og spændende og et 56k-modem var en cyberspaces svar på en fartsynder.

Dengang var der kun en håndfuld firmaer, der søgte arbejdskraft over nettet, og Kaare Danielsen stod selv for al programmeringen på Jobindex' hjemmeside.

Siden dengang er der dog sket meget med både nettet og Jobindex, der så sent som i sidste uge havde 190.217 unikke brugere. En stigning på 30 procent alene i løbet af det sidste år.

Så selv om firmaets lavtloftede lokaler på hjørnet af Holger Danskes Vej og Nordre Fasanvej på Frederiksberg udefra ikke ser ud af meget, har Kaare Danielsen ikke meget tid til sin kone og deres tvillinger i øjeblikket. Senest har Jobindex måttet overtage de tomme lokaler i underetagen, fordi jobbørsens medarbejdere med Kaare Danielsens ord bogstavelig talt sad på skødet af hinanden .

Skjult dagsordenSiden begyndelsen af 2006 er 20 nye medarbejdere kommet til, så den samlede stab nu tæller 50 ansatte. Samtidig oplevede Jobindex tocifrede vækstrater sidste år, både hvad angår omsætning og kunder.

Derfor tegner nettoomsætningen fra 2005 på 34,3 mio. kr. til at blive kraftigt forbedret i 2006, men Kaare Danielsen vil dog ikke røbe præcis hvor meget.

Og direktøren, der oprindelig er uddannet datalog i 1989, er slet ikke i tvivl om, hvorfor Jobindex efter 11 års eksistens stadig har flere brugere end flere af konkurrenterne tilsammen.

Hvor kapitalstærke konkurrerende jobbørser som Jobzonen og Stepstone konkurrerer på prisen, satser Jobindex udelukkende på god kundepleje. Trofaste og tilfredse kunder er nemlig ifølge Kaare Danielsen en mindre virksomheds vigtigste våben i kampen mod større selskaber.

- Vi ringer altid op til kunderne for at høre, om de har fået noget ud af deres annonce hos os. Hvis de ikke har, giver vi dem gode råd til, hvordan de eksempelvis kan gøre deres annonce mere specifik, siger Kaare Danielsen, der ejer 90 procent af Jobindex.

Det rigtige tidspunktHans filosofi er nemlig, at danske virksomheder er ligeglade med, om de betaler 3.000 eller 5.000 kroner for en jobannonce. Så længe de finder den rette medarbejder.

- Når vi ringer op til kunderne og hjælper dem, øjner vi naturligvis også en chance for at sælge nogle ekstra produkter. Som eksempelvis en søgning i vores cv-database. Men firmaerne er jo villige til at betale for lidt ekstra, fordi de har problemer med at skaffe arbejdskraft, påpeger Kaare Danielsen, hvis største kunder tæller Maersk, Grundfos og Danske Bank.

Kunderne har dog ikke altid stået i kø. I efteråret 2004 var Jobindex presset af en række konkurrenter og havde mistet store markedsandele.

Kaare Danielsen så sig derfor nødsaget til at bruge størstedelen af firmaets overskud, godt to millioner kroner, på bus- og tv-reklamer.

Men pengene til reklamekampagnen blev først brugt, da Kaare Danielsens løbende analyser begyndte at indikere, at arbejdsmarkedet ville blive ramt flaskehalse i løbet af et år eller to.

- Det krævede en del is i maven at sidde og se på alle konkurrenternes reklamer i den periode. Men vi ventede et par måneder. For når man reklamerer, lige før markedet vender, er det billigere, og man skal ikke kæmpe om sendetid med konkurrenterne, siger Kaare Danielsen, der oprindelig skød en million af egen lomme i Jobindex tilbage i 1996.

De penge havde han tjent tilbage i 1980'erne ved at udvikle et intelligent skakprogram til computere.

I dag er Jobindex' budgetter en del større, og alene sidste år brugte firmaet et tocifret millionbeløb på markedsføring. Og Kaare Danielsen, der stadig programmerer lidt, når tiden er der, er fast besluttet på, at det beløb skal stige år for år.

- Der er ingen grund til at bruge en masse penge på reklame et par år og derefter stoppe. Nu kender folk vores navn, og det skal vi udnytte i endnu højere grad. Men vi skal ikke glemme de trofaste kunder. Det er dem, der skal sikre, at vi også er førende på markedet samme tid næste år, konkluderer han.







@Brød Boks 1:Jobindex



Kaare Danielsen er uddannet datalog i København i 1989. Men allerede i 1981 havde han udviklet et skakprogram til computeren, der blev en stor succes. I 1995 fik ideen til jobbørsen Jobindex, mens han boede i Los Angeles og så internettet gøre sit indtog. Året efter grundlagde han firmaet, der dermed blev Danmarks første internetbaseret jobbørs.

Jobindex tjener først og fremmest penge gennem firmaer, der indrykker jobannoncer på hjemmesiden.

Firmaet havde i 2005 en omsætning på 34,3 millioner kroner og præsterede et resultat på 7,2 millioner kroner. Egenkapital var på 14,1 millioner kroner, men takket være et rigtig godt 2006, regner Kaare Danielsen med en tocifret vækst i omsætning. Desuden har Jobindex i løbet af 2006 hyret 20 nye medarbejdere, så der nu i alt er 50 ansatte.Klik her for at deltage i afstemningen om årets dygtigste iværksætter

Klik her for at læse portræt af Malene Birger

Klik her for at læse portræt af Claus Tingstrøm

Klik her for at læse portræt af Kaare Danielsen

Klik her for at læse portræt af Ole Christian Andersen

Klik her for at læse portræt af Søren Alminde

Klik her for at læse portræt af Christian Levin

Klik her for at læse portræt af Jesper L. Nielsen

Klik her for at læse portræt af Jacob Wolff-Petersen

Klik her for at læse portræt af Frank Rasmussen

Klik her for at læse portræt af Susanne Rützou