Så du detaljerne i baggrunden? Store sponsorer går direkte mod UEFA i regnbuesag

Kasper Dolberg i sekundet, hvor han scorer til 1-0 for Danmark. Men også reklamen i baggrunden vækker opsigt. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De seneste dage har der været voldsom blæst omkring den europæiske fodboldorganisation UEFA.

Et nej til, at Allianz Stadion i München måtte blive farvet i regnbuefarver til kampen mellem Tyskland og Ungarn for få dage siden, udløste en shitstorm af de større mod den magtfulde organisation. Og nu ser det ud til, at en række af de helt store sponsorer har taget konsekvensen.

Det kan man se under aftenens kamp mellem Danmark og Wales i Amsterdam.

Her har flere af UEFAs store partnere på EM-slutrunden valgt at lade deres bandereklamer farve i regnbuens mange farver.

Det gælder blandt andet Volkswagen, Justeat, Booking.com og TikTok.

Eksempelvis Booking.com har sat sit logo på vertikale regnbuefarver.

Det samme har den tyske bilgigant Volkswagen gjort.

Justeat har valgt at have et kontinuerligt regnbueflag på hele banden, hvor den danskskabte take away-gigant har sit logo oven på. TikTok har valgt at have en sort baggrund og lade teksten farve i regnbuefarver.

Det walisiske landshold foran en bandereklame med Justeat, der benytter sig af regnbuefarverne. Fold sammen
Læs mere

Blandt de sponsorer, som umiddelbart ikke har valgt at ændre deres bandereklamer, kan nævnes den russiske naturgasgigant Gazprom, den kinesiske tv-producent Hisense og flyselskabet Qatar Airways.

UEFA har efter balladen om den manglende regnbue på Allianz Arena været ude og forklare, at de valgte at sige nej til forslaget fra Münchens bystyre, da de mener, det havde været en politisk beslutning.

I stedet valgte fodboldorganisationen at farve sit logo i regnbuefarver på sociale medier og erklære, at man anser regnbuefarven for at være apolitisk.

Den udmelding gav den danske kommunikationsekspert Søs Marie Serup ikke meget for.

»Når de vælger først at sige, at sagen med regnbueflaget er politisk, og de så vælger at sige, at regnbueflaget ikke er politisk, så falder de i begge snørebånd på deres fodboldstøvler,« sagde hun.

Også Volkswagen havde fundet regnbuefarverne frem på sine bannerreklamer under kampen mellem Wales og Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: OLAF KRAAK.

Hun mener, at UEFA helt tydeligt forsøger at malke de gode sider af regbueflaget, men ønsker at undgå at gøre andre vrede.

»Man vil have de gode undertoner, som regnbueflaget giver. Men samtidig er de bange for at støde folk. Det er ren hykleri,« sagde Søs Marie Serup.