Klimaministeren er på vej med nye råd til forbrugerne

Klimaminister Lykke Friis mener, at forbrugeren skal vejledes om hvor meget butikkernes varer belaster klimaet. Initiativer på vej.

De danske forbrugere skal informeres om, hvor meget butikkernes varer belaster klimaet.

Det mener klimaminister Lykke Friis (V), der er på vej med en række initiativer, der skal bidrage til at gøre danskernes forbrug mere klimavenligt.

»Vi overvejer i øjeblikket flere forskellige initiativer. Det er for tidligt at sige, præcist hvordan de konkret kommer til at se ud. Men det skal være på områder, hvor det batter noget - både for den enkelte og for klimaet. Her er det vigtigt, at informationen til borgerne er konkret, tilgængelig og pædagogisk. Og at vi undgår løftede pegefingre,« siger Lykke Friis til Berlingske Tidende.

De bebudede initiativer skal bygges på ruinerne af kampagnen »1 ton mindre,« der blev sat i søen for små tre år siden, og som nu lukkes ned. Kampagnen var et led i tidligere klimaminister Connie Hedegaards (K) indsats for at fokusere på det personlige ansvar for klimakampen. Kampagnen havde til formål at oplyse om CO2 udledninger og om den enkeltes muligheder for at påvirke dem. Rådene på hjemmesiden for kampagnen var især rettet mod, hvad familierne kunne gøre i boligen og på transporten, men siger næsten intet om, hvordan et ændret forbrug kan bidrage til klimakampen. Men netop på det felt ser klimachef Torben Chrintz, konsulentfirmaet Niras, et meget stort potentiale.

»Markedsøkonomien fungerer kun effektivt, hvis forbrugerne bliver informerede om konsekvenserne ved de varer, de køber,« siger Torben Chrintz. Han nævner, at Frankrig er langt fremme med mærkning af varer og har planer om at pålægge afgifter efter, hvor meget varerne belaster klimaet.

SFs klima- og energipolitiske ordfører Anne Grete Holmsgaard siger hun er skeptisk over for, om klimamærkning er en god ide. Men hun ser meget gerne, at afgiftsdiffentiering bliver brugt til at afspejle klimabelastningen.

»Men jeg har ikke stor tillid til, at regeringen vil være med til det. Vi har flere gange fremsat forslag om afgifter, der kunne præge forbrugernes valg. Men bortset fra de grønne afgifter på biler, har vi ikke kunnet få regeringen med,« siger Anne Grete Holmsgaard.

FNs klimapanel siger udtrykkeligt, at forbrugerne skal bruge deres indkomst på service frem for materielle goder og på kvalitet frem for kvantitet, hvis målet om en opvarmning på maksimalt to grader skal indfries.