Lysets mester

Jesper Kongshaugs lyssætninger er ikke kun kendt fra teatre og operaer rundt omkring i verden, nu skal han også stå for lyset i Tivoli.

Jesper Kongshaug.    Foto: Carsten Bundgaard
Læs mere
Fold sammen

Allerede fra barnsben interesserede Jesper Kongshaug sig for lys. Som ti-årig fik han et kamera og begyndte at eksperimentere med lys og skygge. Gennembruddet kom, da han var med en teatertrup i USA, hvor han arbejdede med lyssætningen. Det gav blod på tanden, og han blev uddannet i USA. Siden har det arbejdsmæssigt stået i lysets tegn.

»Jeg lærte for alvor at arbejde med det på Bristol Teatret, Aveny Teater og Den Jyske Opera. Den måde, man bruger lyset på, skal understøtte den historie, man fortæller. Lyset er et stærkt værktøj. Der er et samspil, hvor lyset i de fleste forestillinger ikke skal spille en selvstændig rolle som sådan, mens man i andre tilfælde kan vælge, at lyset i sig selv skal skabe en dramatisk effekt. Lyset kan ændre opfattelsen af både personer og objekter. Lyset kan ofte være udtryk for det indre i en forestilling,« siger Jesper Kongshaug.

Han er en af Danmarks fremmeste lysdesignere, og han har lavet lys-scenografi til en lang række teater- og operaforestillinger, både herhjemme og i udlandet. Bl.a. på Det Kongelige Teater, Operaen i København og teatre i Wien, London, New York, San Francisco, Stockholm og Wien bare for at plukke en smule fra CV’et.

Men lyset har for Jesper Kongshaug bevæget sig udenfor teatrets og operaens intime rum til det arkitektoniske. Kongshaug designede lyset til det nye Skuespilhus, og det indbragte ham i 2008 både »Den danske Lyspris« tillige med »Nordic Lighting Prize«.

Han har tillige lyssat så markant en bygning som Den Blå Planet, statuer, pladser og indvendig belysning, mens han fik stor succes med lyssætningen af Koldinghus i 200-året for den brand som Kongshaug genskabte med lys.

»Det viser, hvor megen effekt man kan skabe med lys. Mange i Kolding snakkede om begivenheden flere år efter,« siger Jesper Kongshaug.

 

Da København var Europæisk Kulturby, skabte han et 13 kilometer langt »Vinterlys«. I 2013 fremstillede han en lyskunst-installation på John F. Kennedy Center i Washington DC med navnet »Northern Lights«, der ledsagede den nordiske Nordic Cool Festival i 2013. Det er den installation, man kunne se i pre-roll i TV-serien »House of Cards« i hele anden sæson.

Nu gælder det lyset i Tivoli, som Kongshaug skal udvikle.

»Der sker ikke et stort skift på én gang, men det bliver en løbende proces,« siger han.

På den private front er det ikke kun bygningers lys, der fascinerer ham, men også det, der kommer fra universet.

»Jeg har et teleskop, som jeg også medbringer på rejser,« fortæller han.