Hun vil og kan det hele

Gitte Hænning har optrådt med pop og jazz og meget andet, og det gør hun fortsat med usvigelig professionalisme og usvækket stjernestatus.

Foto: Torben Christensen/Scanpix 2016
Læs mere
Fold sammen

Hun har bevæget sig vidt omkring, både geografisk og stilistisk, uden at der på noget tidspunkt har været slinger i valsen hos morgendagens fødselar, sangerinden Gitte Hænning, der kan se tilbage på mere end 60 år som professionel musikkunstner.

Hun sikrede sig en mindeværdig debut med sangen »Giftes med farmand«, som hun i 1954 lancerede sammen med sin far, visesangeren Otto Hænning, og herefter fortsatte Lille Gitte – med den sikre og energiladede stemmeføring – karrieren med en række populære sange, eksempelvis den om »Ejner, du er min allerbedste ven«.

Mod slutningen af årtiet steg ambitionsniveauet nogle grader, hun indspillede et par jazzklassikere i selskab med den herboende amerikanske bassist, Oscar Pettiford, og næsten samtidig blev Danmark for lille for den gryende stjerne. Hun begyndte at optræde og indspille i Tyskland, hvor hun snart sikrede sig en sikker position blandt populærmusikkens prominente kunstnere. Med sange som »Ich will ’nen Cowboy als Mann« og – sammen med Rex Gildo – »Vom Stadtpark die Lanternen« toppede hun i henholdsvis 1963 og 1964 de tyske hitlister. Og her har hun siden været en hyppig gæst.

 

Med base i Hamburg, München og Berlin er det blevet til talrige TV-shows, turnéer og pladeudgivelser. De fleste inden for den strømlinede og sofistikerede popmusik, eksempelvis repræsenterede Gitte i 1973 Tyskland ved Melodi Grand Prix med sangen »Junger Tag«.

Men hun har også bibeholdt forbindelsen til jazzen. I 1969 blev det til en LP i selskab med det prominente Francy Boland-Kenny Clarke Big Band, og siden har hun jævnligt optrådt – og også indspillet – med store og små jazzensembler. Derudover er det værd at nævne hendes meget fine tyske fortolkning af Andrew Lloyd Webbers monolog-musical »Tell Me On A Sunday«, som hun også lancerede på dansk i 1982.

 

Og faktisk har Gitte Hænning aldrig helt forladt den danske scene. Udødelige er tidlige hits som »Ta’ med ud og fisk«, »Du ska’ bare ta’ det roligt« og »De glade år«, for slet ikke at tale om to værker fra 1962, nemlig »Jeg snakker med mig selv«, som blev diskvalificeret ved Dansk Melodi Grand Prix, og »Lille Frøken Himmelblå«, en dejlig duet med Dirch Passer fra filmen »Han, hun, Dirch og Dario«.

Samme år optrådte Gitte Hænning i øvrigt i Cirkusrevyen med nummeret »Bare 16 år«, og så gik der mere end 30 år, før hun – sammen med Østjysk Musikforsyning – atter stillede op på de skrå revybrædder. Dertil har hun været en kær gæstesolist hos dansktop-ensemblet Sweethearts, og på jazzfronten er det blevet til optrædener med Ib Glindemanns orkester, Kansas City Stompers, Pierre Dørge & New Jungle Orchestra og Ernie Wilkins Almost Big Band.

For en halv snes år siden optrådte Gitte Hænning med stor succes overalt i Tyskland med sine to skandinaviske kolleger, norske Wenche Myhre og svenske Siw Malmkvist, og så blev den danske sangerinde i 2006 portrætteret i den tyske dokumentarfilm »Ich will Alles«.

Kort sagt – Gitte Hænning har altid haft alsidigheden som sit varemærke, uden at hun på noget tidspunkt har sat sin identitet og sin kunstneriske suverænitet over styr.

Og 70-års-fødselaren, hvis privatliv har budt på flere længere- eller korterevarende parforhold, herunder et enkelt ægteskab, vil i indeværende år dukke op i en række store tyske koncertsale for at blande nyt og gammelt i one-woman-showet »All By Myself«.