Liverpool for dyr til Carlsberg

Liverpool ønskede langt mere for det næste sponsorat af klubben, end Carlsberg ville betale. Carlsberg var langt fra at kunne lægge de beløb, som Liverpool endte med at få hos en ny sponsor.

Foto: NIGEL RODDIS / Reuters
Carlsberg var klar til at forhøje sponsoratet betydeligt, men man var alligevel langt fra at kunne matche tilbuddene fra Liverpools kommende sponsor, Standard Chartered Bank.

Det fortæller marketingdirektør Keld Strudahl, der har fuld forståelse for, at Liverpool efter 18 års tæt samarbejde med Carlsberg nu har valgt en ny hovedsponsor fra næste sommer.

"I sidste ende var der nogle, der ville lægge flere penge, end vi kunne retfærdiggøre. Vi gav os en del, men der var andre, der tilbød beløb langt over vores tilbud. Derfor er vi naturligvis fuldt forstående over for Liverpools beslutning," siger Keld Strudahl til Business.dk.

Hvor stort et beløb skilte jer fra hinanden?

"Det kan jeg ikke komme ind på. Men hvis vi havde været tæt på, tror jeg, at de havde valgt os pga. vores lange samarbejde."

Ærgrer du dig over, at det glippede?

"Nej, det gør jeg egentlig ikke, for vi har vi fået meget ud af sponsoratet af Liverpool gennem mange år. Samtidig skal vi huske, at stadig har et år tilbage som hovedsponsor, og vi arbejder stadig på en aftale med Liverpool på et andet niveau."

Hvilken type aftale med Liverpool arbejder I på?

"Vi ser stadig et stort potentiale. Vi har været i klubben i 18 år og føler, at vi med den anerkendelse vi har fået fra klubben og de mange fans har gode muligheder for at fortsætte forskellige former for samarbejde. Vi kan ikke gå i detaljer endnu."

I har en sponsorstrategi om at blive forbundet med fodbold i Storbritannien. Er det ikke et stort slag for jer?

"Nej. Vi er stadig en stor del af alle mulige andre ting, og vi har netop lavet en sponsoraftale med det engelske fodboldforbund, som omfatter det engelske landshold, FA Cup og Wembley Stadium. Vi er også godt i gang med at kigge på næste EM i fodbold."

Leder efter nye eventyr
Nu havde I jo afsat en masse sponsorkroner til en forlængelse af sponsoratet. Hvad skal de penge bruges til?

"Vi bruger ikke bare nødvendigvis pengene på andre sponsorater. Vi skal have et fornuftigt afkast. Vi overvejer mange ting, og nu skal vi se nærmere på mulighederne den kommende tid."

Carlsbergs koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen, understreger i en pressemeddelelse, at den danske bryggerikoncern har haft et langt, succesfyldt og udbytterigt samarbejde med Liverpool FC.

"Men vi har vurderet kontraktbetingelserne og har besluttet ikke at forny trøje-sponsoratet. Sammen med Liverpool håber vi at finde alternative muligheder for at fortsætte vores partnerskab og samarbejde," siger han.

Ifølge The Times og flere andre britiske medier skal Standard Chartered Bank betale 20 mio. pund (170 mio. kr.) om året for sponsoratet de kommende fire år. Til sammenligning har Carlsberg som hovedsponsor lagt 7-8 mio. pund (60-68 mio. kr.) årligt de seneste tre år.