Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.

Må det bedste flytilbud vinde

Læs mere
Fold sammen

Ingen kan beskylde hverken den nuværende eller de foregående regeringer for at forhaste sig, når det gælder indkøb af nye kampfly. I år er det 19 år siden, at daværende forsvarsminister Hans Hækkerup (S) tog de indledende skridt til at finde en afløser for de udslidte F16 fly, der snart igen sendes ud for at bekæmpe terror.

Men hvis regeringen nu omsider holder, hvad den har lovet adskillige gange, offentliggør den snart sin indstilling om valg af flytype og sit forslag om antallet af nye fly til Danmark. Indstillingen vil basere sig på, om end ikke nødvendigvis følge, den meget grundige undersøgelse af de tre konkurrerende flytyper, som det såkaldte kampflykontor under Forsvarsministeriet, har gennemført. Kampflykontoret har undersøgt, hvorledes flytyperne præsterer militært, økonomisk, sikkerhedspolitisk og på industridelen. Det sidste, industridelen, handler om, hvor meget Danmark får retur i form af teknologi og arbejdspladser ved at vælge det ene frem for de andre flytyper.

Den meget grundige undersøgelse betyder, at regeringen vil få svært ved at se bort fra undersøgelsens resultater. Især hvis en af flytyperne vinder på alle fire parametre.

Kun i det lys giver flyproducenten Boeings aktuelle, store reklamekampagne til fordel for virksomhedens Super Hornet kampfly mening. Boeing forventer åbenbart, at favoritten, Lockheed Martins F35, vil vinde på alle eller næsten alle parametre, og at en massiv kampagne er den sidste chance for at holde valget åbent også efter offentliggørelsen af kampflykontorets undersøgelser.

I kampagnen hævder Boeing, at fabrikkens fly er 20 milliarder kroner billigere at bruge set over flyenes 30-årige levetid. Boeings kampagne understreger også, at deres er et sikkert valg. Modsat konkurrenten, Lockheed Martins F35, forstår man. I hvert fald har Boeing vist et foto af de berygtede IC4-tog, som på den måde indirekte sammenlignes med det nyudviklede F35. Kampagnens utilslørede formål er at sætte fokus på Super Hornets sikre kvaliteter og på de usikkerheder, der knytter sig til favoritten, F35.

Boeing skal have tak for at starte en tiltrængt debat om kampflyvalget. Med et stort flertal af partier bag beslutningen om at købe nye fly har debatten kun været ført blandt særligt interesserede i forsvarsindustrien og i Forsvaret. Boeings larmende kampagne er derfor god som katalysator for den demokratiske del af processen.

Men selve valget skal bero på Danmarks sikkerhedspolitiske interesser og behov. I den diskussion er Boeings argumenter for Boeings fly kun en lille del af sandheden. Boeings fly har spillet en større rolle i fortiden, end de kommer til i fremtiden. Meget muligt er de udgået af produktion om få år. F35 vil blive det dominerende amerikanske kampfly. Danmarks nuværende F16-partnere, Holland og Norge, har købt F35. Omvendt med Super Hornet. Bortset fra den amerikanske flåde bruges de kun af Australien. Der er altså gode grunde til, at F35 er favorit. Men afgørelsen må afvente kampflykontorets resultater, inklusive vurderingen af økonomien.