Utallige »tweeps« dækkede Emmelies sejr

Tusindvis af danskere kommenterede i går Dansk Melodi Grand Prix på Twitter. »Det er sjovt at se fjernsyn med andre,« forklarer ekspert. Robotter forklædt som letlevende damer udnytter trenden.

Mens Emmelie de Forest sang sig til sejr i årets udgave af det danske Melodi Grand Prix, blev det manglende fodtøj og vinderens konkurrenter debatteret flittigt på Twitter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TV sendte live og radioen opdaterede flittigt lytterne, men de gamle informationskanaler var langt fra nok for de Melodi Grand Prix-glade danskere. Tusindvis af os kommenterede og fulgte også begivenheden på det sociale medie Twitter.

- Det er den danske begivenhed, jeg har set, hvor der har været mest tryk på, siger Thomas Bigum, ekspert i sociale medier.

Han forklarer, at Twitter ikke fører statistik over trafikken under begivenheder som den danske sangkonkurrence, men tøver ikke med at kalde mediet en »gigantisk TV-stue, hvor stemningen lynhurtigt kan blive høj«.

- Man er fælles om det, man ser, og folk har en mening og en holdning, siger han.

Det var det, der skete i går, forklarer han. Trine Marie Kristensen, der også rådgiver om brugen af sociale medier, forklarer trafikken på samme måde.

- Det er jo sjovt at se fjernsyn med andre. De færreste ser sikkert MGP alene, men alligevel kan Twitter give en fornemmelse af, at det er skægt at tale om det, man ser i TV, siger hun.

En søgning på #mgpdk afslører flere tusinde kommentarer fra timerne under konkurrencen. #mgpdk er et såkaldt hashtag, som markerer, at en kommentar handler om det danske Melodi Grand Prix. På den måde kan brugere med hang til netop Grand Prix søge på ordet og se alle de såkaldte tweets om emnet.

Under konkurrencen var der underholdning nok. Mere eller mindre lødige kommentarer om favoritternes udseende blandede sig med seriøse vurderinger af sangene, nyheder om resultatet og vittige bemærkninger om blokfløjter, vinderens bare tæer og antallet af værter.

»Og vinderen er: Twitter! Tak for i aften, og på gensyn med bare tæer i Malmø. #mgpdk«, hed det sidst på aftenen fra komikeren Sebastian Dorset, der var flittig gæst i den store digitale TV-stue.

Letlevende damer

I løbet af søndagen har mange af kommentarerne være mere kryptiske. Tilsyneladende har tonsvis af engelsktalende unge damer med vovede profilbilleder kastet sig over den danske sangkonkurrence.

Et blik på deres tweets afslører dog, at de fleste i virkeligheden handler om links til tvivlsomme internetbutikker.

- Folk i den branche programmerer simpelthen robotter, der kan se, hvilke hashtags, som er populære. Dem bruger de så i deres beskeder, selvom de ikke handler om emnet, siger Thomas Bigum.

I går aftes var #mgpdk så anvendt, at selv robotter fra udlandet bed mærke i den store begivenhed i vores lille sprogområde.