Troløst publikum udfordrer københavnske teatre

Kun hver fjerde besøgende på et af teatrene i Det Københavnske Teatersamarbejde, KbhT, vælger at besøge et KbhT-teater igen næste år, viser ny stor publikumsanalyse. Teatrene skal styrke det indbyrdes samarbejde i stedet for at se hinanden som konkurrenter, lyder anbefalingen.

»Det økonomiske sikkerhedsnet i KbhT giver basis for et vist kunstnerisk mod. Uden det havde jeg måske ikke turdet satse på »Diktatoren«, siger teaterchef Mette Wolf om teaterversionen af den ikoniske Chaplin-film, der netop nu spiller på Nørrebro Teater. Her Peter Gantzler, Jesper Hyldegaard og Nicolai Dahl Hamilton. Foto: Büro Jantzen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kun én ud af fire gæster i de store teatre i Det Københavnske Teatersamarbejde – Folketeatret, Nørrebro Teater, Betty Nansen samt Republique og Østre Gasværk Teater (der nu er fusioneret til Østerbro Teater) – vælger at aflægge besøg i et KbhT-teater i den efterfølgende sæson. Og kun mellem fire og otte procent kommer igen de efterfølgende tre sæsoner.

Den ringe publikumsloyalitet fremgår af en ny stor publikumsanalyse, Det Københavnske Teatersamarbejde, KbhT, har fået udarbejdet på baggrund af de seneste fire sæsoners billetsalg – fra sæson 2013/14 til sæson 2016/17. Analysen viser også, at helt op til en femtedel af publikum først køber deres billetter en uge før forestillingen – fem procent gør det først på selve dagen – og det gælder også en stigende andel af de såkaldt højfrekvente teatergængere, der ellers traditionelt har planlagt deres teaterbesøg i væsentligt bedre tid. Endelig viser undersøgelsen, at stadig flere mænd i dag står for indkøb af teaterbilletter - faktisk i helt op mod halvdelen af tilfældene – hvor det hidtil har især har været kvinder, der tog sig af den sag.

Rapporten er den anden store publikumsanalyse, KbhT får lavet inden for få år, bl.a. som konsekvens af et faldende billetsalg siden fællesskabets start i 2006. Og den anbefaler, at man – i stedet for at prøve at genskabe tidligere tiders loyalitet over for det enkelte teater – udnytter publikums positive teateroplevelser til at sælge tilsvarende forestillinger, også selv om det ikke er på ens eget teater.

Der skal med andre ord samarbejdes mere på tværs af teatrene i fællesskabet i stedet for at se hinanden som konkurrenter.

»Det skal vi nu drøfte med teatrene. Men jeg håber, der vil være opbakning til det. For det er noget af det, som der ifølge konsulentfirmaet er meget at vinde ved,« siger KbhTs formand, Lisbeth Lollike, som også mener, teatrene skal blive bedre til at kommunikere til folk, der ikke har tradition for at gå i teatret.

»Tidligere undersøgelser har vist, at der for nogle er en barriere i forhold til at gå i teatret – de tror, man skal have fint tøj på og være i meget god tid. Og det er jo ikke nødvendigt. I dag er det lige så let at købe en billet til teatret som at købe en biografbillet, men det er der mange, der ikke ved,« siger hun.

Nørrebro Teater er et af de teatre, hvor de nye tendenser hos publikum er slået kraftigst igennem. Bl.a. står mænd for hele 51 procent af billetkøbene til teatrets forestillinger, og teatret har allerede i mange år haft et større løssalg end de øvrige teatre.

Teaterchef Mette Wolf tror sagtens, teatrene kan finde sammen om et øget samarbejde.

»Det er vigtigt, at vi står sammen. Hvis jeg har en børneforestilling, kan jeg godt opfordre folk til at se en tilsvarende forestilling på Folketeatret eller Gasværket. Det vil også være en hjælp til mennesker, der ikke er vant til at gå i teatret,« siger hun.

»En god oplevelse i teatret giver lyst til at se mere, og det kommer os alle til gavn. Vi har allerede en masse samarbejde om f.eks. billetsalg, skoleforestillinger og tekstning af forestillinger – og denne undersøgelse er jo også et godt eksempel på det.«

Hun glæder sig over, at rapporten også viser en bevægelse hen imod, at teaterpublikummet i højere grad svarer til den generelle befolkningssammensætning.

»Den tendens skal vi forsøge at styrke ved at lave noget, der føles inkluderende for flest muligt. Ikke mindst for Nørrebro Teater, der ligger et sted med stor mangfoldighed, er det vigtigt, at vi afspejler vores publikum,« siger hun.

Stig Jarl, lektor ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet, er overrasket over den lave loyalitet, som fremgår af KbhTs publikumsanalyse.

»Det er ikke nyt, at folk primært går efter bestemte typer af forestillinger eller bestemte skuespillere,« siger han »Det er kun Det Kongelige Teater og så naturligvis teatre i provinsen, hvor udbuddet er mere begrænset, der har et egentligt stampublikum. Men når man tænker på hvor mange forskellige produktioner, som KbhT-teatrene udbyder, er det lidt rystende, men også interessant, at der kun er fire-otte procent af publikum, der hænger fast efter tre sæsoner. Det tyder på et bredere teaterforbrug, end vi hidtil har vidst.«

Han glæder sig over, at KbhT har taget initiativ til publikumsanalysen, men mener også, der er behov for, at nogen sætter midler af til en større analyse, der dækker hele det danske teatermarked.

»Jeg synes, det er rigtig fint, at vi her har en teaterorganisation, der laver nogle analyser og gerne vil fortælle offentligheden om dem. Men det er lidt synd, at man i rapporten kun tænker teatrene i KbhT isoleret,« siger han.

»For mig at se må konklusionen være, at det eneste rigtige for KbhT er at tænke markedsføring i samarbejde med andre teatre. Der er allerede et samarbejde via teaterbilletter.dk, men jeg tror, det må kunne betale sig for teatrene i KbhT i højere grad at åbne sig ud mod resten af den københavnske teaterverden og tænke forskellige kreative alliancer ind.«

KbhTs formand, Lisbeth Lollike, mener at teatrene i fællesskabet allerede i dag samarbejder meget bredt med andre teatre i hovedstadsområdet.

»Når publikum shopper rundt på hylderne, gælder det om at have mange forskellige varer i udbud. Det er netop, hvad vi sikrer gennem samarbejdet i teaterbilletter.dk. Og det rimer godt med undersøgelsens konklusioner og anbefalinger,« siger hun.