Radio24syv kæmper for livet: Byge af spørgsmål og anklager mod Loud

Ved fristens udløb havde Radio24syv indsendt en 15 sider lang skrivelse med spørgsmål til Radio- og TV-nævnet. Flere af spørgsmålene er en direkte kritik af Louds budgetter. Andre påpeger, at Radio- og TV-nævnet måske tildelte point efter andre kriterier end de oplyste.

En 15 siders lang skrivelse med spørgsmål er her til morgen sendt til Radio- og TV-nævnet fra Radio24syv. Radioen, der ikke fik lov til at sende på den nye DAB-kanal, påpeger blandt andet, at Loud ikke lever op til minimunskravene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Lorenzen

Radio24syv, der torsdag klokken 23.59.59 slukker for otte års udsendelser, kæmper her tre døgn før lukningen desperat videre for at overleve.

I en 15 sider lang og detaljeret skrivelse rejser Radio24syvs direktør, Jørgen Ramskov, og udgiver Jakob Kvist, der var ansvarlig for ansøgningen, en byge af spørgsmål til Radio- og TV-nævnet – og indirekte en lang, lang række anklager mod vinderen af DAB-udbuddet, Radio Loud, for ikke at leve op til kravene.

Blandt de største indvendinger er, at Radio Loud slet ikke lever op til de minimumskrav, som blev stillet til byderne på den kommende DAB-kanal.

»Minimumskrav skal opfyldes,« fastslår Radio24syv, og påpeger, at Radio- og TV-nævnet udtrykker tvivl om Louds evne til at »opfylde minimumskrav til public service virksomheden og programindholdet«. Alligevel blev Radio Loud tildelt fem point i kategorien.

Læs Radio24syvs klagenotat her:

»Hvordan harmonerer Nævnets udtalte tvivl med, at ansøger tildeles fem point,« spørger Radio24syv, der også har andre kommentarer under punktet »Ledelsesmæssige og medarbejdermæssige kompetencer«.

Blandt andet påpeger Radio24syv, at Radio Loud har undladt at fremsende et CV på direktøren, ligesom der mangler dokumentation for, at Det Fælles Studenterråd vil stille ressourcer til rådighed i hele sendeperioden.

Stemmer budgetterne?

En af de altovervejende grunde til, at Radio24syv – mod forventning – tabte slaget om den kommende DAB-kanal, var budgettet. Radio24syv havde ansøgt om det fulde sendebeløb på 280 millioner kroner, mens Radio Loud lå 20 millioner under.

I skrivelsen til Radio- og TV-nævnet påpeger Radio24syv flere gange, at Loud har sat deres budgetter meget lavt. Dette gælder blandt andet i afsnittet om udlandsdækning, hvor Radio24syv vil lave »en række specialmagasiner, der går i dybden med verdens internationale magtcentre«. Man vil desuden fortsætte to nuværende programmer samt udnytte »et etableret net af freelancekorrespondenter«.

Loud nævner, at man har en udenlandsredaktør, tre faste reportere samt seks faste stringere i henholdsvis Kina, USA, Tyskland, Bruxelles, England og Frankrig. Derudover vil man tilknytte fem korrespondenter.

Mens Radio24syv budgetterer med en månedlig udgift til rejser på 81.000 kroner, har Loud sat deres rejsebudget til 25.000 kroner. Den forskel overrasker Radio24syv, der spørger, om »de afsatte midler i praksis indgik i nævnets vurdering«.

Eksemplet er kun et ud af flere, hvor Radio24syv undrer sig over Louds budgetter.

Radio24syv fremhæver også, at Radio Loud »reelt har indleveret to forskellige budgetter, der ikke medfører samme driftsresultat«, og sætter spørgsmålstegn ved, om Radio Loud på retvisende måde har indregnet momsudgifter, hvilket kan have givet et skævt billede af den nye DAB-radios udgifter.

Radio24syv anfører, at det blandt andet »umiddelbart fremstår, som om« Loud ikke har budgetteret med at betale moms på DAB-distributionen. Endelig hævder Radio24syv, at Radio Loud ikke har indregnet en post til negative renter og finansielle udgifter, herunder udgifter til gebyrer.

Direkte spørgsmål til nævnet

Det er dog ikke kun Loud, som Radio24syv går efter i skrivelsen. Flere gange påpeger man, at der har været fejl eller uoverenstemmelser i det pointsystem, som Radio- og TV-nævnet har brugt til at vurdere de tre ansøgere.

Blandt andet har Radio- og TV-nævnet valgt at lade det være en mangel, at Radio24syv ikke har redegjort for, hvordan værter »konkret fremfører egne holdninger og værdier i alle de planlagte programmer«. Men – påpeger Radio24syv – i udbudsbetingelserne står der kun, at der tildeles point for ansøgers evne til at redegøre for konkrete tiltag angående »et eller eller flere programmer«. Dermed er der ikke overensstemmelse mellem krav og point.

Radio24syv undrer sig også over, at Radio- og TV-nævnet i deres evaluering af radioens ansøgning har efterspurgt mere information om, hvordan radioen ville inddrage lytterne.

Radio24syv henviser blandt andet til, at man har skrevet, at det vil være et krav til både formater og værter på morgenfladen i de daglige debatprogrammer samt i en række kulturprogrammer, at lytterne bruges aktivt.

»På den baggrund ønsker Radio24syv oplyst, hvilke yderlige konkrete tiltag, Nævnet har savnet,« som der står i rapporten.

Undren over ændring af udbudsbetingelser

Den store skrivelse, der altså er sendt til Radio- og TV-nævnet tirsdag middag, omhandler selvfølgelig også en af de allermest omdiskuterede dele af DAB-udbuddet. Det handler om distribution.

Hvor Radio24syv har valgt en løsning, der dækker hele Danmark, har Loud kun satset på at nå 82 procent af landet. Ifølge Radio24syvs skrivelse er det i strid med den oprindelige bekendtgørelse, hvori der stod, at DAB-kanalen skulle være landsdækkende.

At udbudsbetingelserne senere åbner for, at man kan vælge en anden løsning, som Loud gjorde, undrer Radio24syv.

»Hvor er beslutningen om at redefinere begrebet »landsdækkende« truffet,« spørger man i skrivelsen.

Radio24syv spørger også, hvorfor nævnet mener, at der mangler beskrivelser af, hvilke temaer som radioens debatprogrammer vil omhandle, når udbudsteksten anfører tre konkrete programmer.

Som et af de sidste punkter påpeger Radio24syv det underlige i, at de to ansøgere fik mange point i satirekategorien, hvor Radio24syv har en lang tradition, mens Loud kun lister to forskellige formater. Et uden værter og et andet med Sebastian Dorset, der dog ikke kan arbejde i de nævnte timer.

»Radio24syv ønsker oplyst, hvor i udbudsbetingelserne det fremgår, at en ansøger opnår positiv vægt jo flere koncepter, der indsendes«, skriver Radio24syv, der også ønsker en uddybning af, hvilke yderligere konkrete oplysninger, Radio- og TV-nævnet manglede fra Radio24syv »for at undgå reduktion i point«.

Sagen om Radio24syv begyndte sidste tirsdag, da Radio- og TV-nævnet valgte at give den kommende DAB-kanal til Loud. Processen har herefter været under voldsom kritik, hvilket førte til, at fungerende kulturminister Rasmus Prehn (S) i dag mødes med kulturordførerne.

Samtidig har der været mulighed for at stille spørgsmål til forløbet. Den mulighed udløb i dag klokken 12.00 og blev grebet af både Loud og Radio24syv.

Sagen har fået de Radikales medieordfører, Jens Rohde, til at foreslå en administrativ forlængelse af Radio24syvs sendeplan. Denne redningskrans har radioen dog frabedt sig. Til gengæld kan der ske andre ting, hvis udbuddet kommer til at gå om, har Jørgen Ramskov udtalt til Berlingske.

Louds bestyrelsesformand, Martin Brandt Larsen, har ikke ønsket at kommentere sagen over for Berlingske.