Fremtidens København

Dansk Arkitektur Center viser en dybt interessant udstilling, der diskuterer hovedstadens mulige kvaliteter og mulige fremtid. Det er både en fortælling om ikonbyggeri og et glimt ind i fremtiden.

De mange mennesker, der flytter ind til byerne, skal have et sted at bo, og efter alt at dømme skal der bygges i højden. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dansk Arkitektur Center viser en udstilling om de gode sider ved København. De negative fortoner sig, men også det kan man argumentere for. Det er ganske enkelt en diskussion af, hvordan man gør en by bedre og hvad der måske venter os de nærmeste 20-40-50 år.

Udstillingens optakt er en præsentation af nogle af de arkitektonisk prægnante eller på anden vis gode bygninger, der er blevet rejst i København gennem de senere år, samt nogle af de nye bydele vi endnu venter os meget af, som f.eks. Ørestaden, Nordhavn og ikke mindst Carlsberg.

Men ikonbyggeri alene giver ikke en by kvalitet. Slet ikke hvis det får en by som København til at ligne så mange andre byer. De gode bygningsværker er nødvendige, fordi de er stor arkitektur og kan løfte et helt område - men omvendt også pege på en bys svage sider. Derfor er en central del af udstillingen nogle videooptagelser med indbyggere, der giver deres bud på, hvad gode byrum er, og hvordan man får liv ved havnen eller fremmer en bedre cykelkultur. Det sidste kunne måske løses ved også at gribe i egen barm, og i det hele taget er en del af svarene forudsigelige, som det i reglen er tilfældet i den slags enqueter, hvor man er ude efter en bestemt reaktion. Alligevel er det et meget interessant indslag, fordi der selvfølgelig uvilkårligt bliver peget på nogle fundamentale temaer og nogle generelle kvaliteter, når det drejer sig om en bedre by. For de fleste.

Den intense by

For by får vi antagelig mere af. Det bliver i de større byer, væksten kommer til at foregå, og vi må forvente, at byerne vokser. København med 100.000 indbyggere. Aarhus med halvt så mange. De mennesker skal have et sted at bo, og efter alt at dømme skal der bygges i højden. Bylivet skal være mere intenst. Vi kommer til at leve tættere, og det vil give landets bycentre et rigere kultur- og handelsliv. Den lille have kommer vi i et stort omfang til at give afkald på. Til gengæld kommer der parker på tagene.

Den udfordring adresseres i en 3D-film af arkitektfirmaerne BIG og Kollision, der forsøger at give et bud på en fremtidig byudvikling i Ørestadsregionen. I filmen, der var en af de store oplevelser på sidste års arkitekturbiennale i Venedig, rejses en diskussion af de udfordringer, der ligger i en aldrende befolkning i et samfund, der er ved at drukne i affald, og hvor energien og øvrige ressourcer bliver knap og i det omfang vi overhovedet kan få fat på den dyr, samtidig med at energiafgifter kun vil stige.

Det taler for en mere intens by med en velfungerende offentlig transport - og hvordan det måske kan lykkes, giver BIG og Kollision et forførende billede af og bud på.

Billedet går blandt meget andet ud på at skabe en Loop City - en ring- eller båndby, der binder hovedstadsområdet og Malmø sammen til et stort skandinavisk vækstcenter ved at sikre nogle velfungerende strukturer, der rækker langt ud over, hvad der hidtil er forsøgt af grænseoverskridende regionalt samarbejde. Filmens futuristiske karakter vil gøre det vanskeligt at sælge ideen til store grupper af befolkningen, men den er helt sikker et særdeles relevant indlæg i diskussionen om fremtidens København.

Dansk Arkitektur Center har ikke altid fået det formidlingsmæssigt bedste ud af sine udstillinger. Men denne gang har DAC haft en meget heldig hånd, og som less is more, som Mies van der Rohe yndede at sige, så er enkelhed, overskuelighed og et klart koncept undertiden også bedre. I hvert fald i dette tilfælde.