Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
»Star Wars: The Last Jedi« med Daisy Ridley i rollen som Jedi Rey, »Beauty and the Beast« med Emma Watson i rollen som Belle og »Wonder Woman« med Gal Gadot i hovedrollen stryger til tops på listen over de mest populære film i Nordamerika i 2017, og det markerer et skred i filmhistorien. For det er første gang siden 1958, at de ledende roller i de tre mest populære film er besat af kvindelige skuespillere.
Da det skete i 1958, var det filmene »South Pacific,« »Auntie Mame« og »Cat on a Hot Tin Roof.« Nyheden kommer efter, at en lang række Hollywood-kvinder er gået sammen om at skabe foreningen »Time's Up,« der, udover at arbejde imod seksuelle krænkelser i branchen, vil komme kønsskævvridningen i fordelingen af bærende roller til livs.
»Kvinder var de virkelige magthavere i biograferne i 2017,« siger Paul Dergarabedian fra comScore, som holder styr på films estimerede indtjeninger, til The Guardian.
»Det er et virkelig interessant fænomen. Men jeg ved ikke, om det er noget, det er noget i tidsånden, der manifesterer sig i de stærke portrætteringer af kvinder i de disse store hitfilm såvel som indie-film. Der finder en renæssance sted i 2018, som nu bevæger sig ind i 2018, hvor kvindestyrede film og film med kvinder i filmenes centrum er vundet frem,« siger han.
Selv om de tre film med kvinder i bærende roller topper listen over de bedst sælgende film i 2017 i Nordamerika, er der stadig lang vej for branchen og dem, der vælger at tage kampen op mod ulighed i rollefordelingen.
Forskere fra San Diego State University har undersøgt, hvordan rollefordelingen var i hundrede bedst sælgende film i 2016. 29 procent af hovedrollerne tilhørte kvinder, mens 54 procent tilhørte mænd. I de resterende film var der flere hovedroller. Men ser man på, hvor mange henholdsvis kvinder og mænd, der havde store roller i de hundrede film, er der også stor ulighed.
63 procent af rollerne tilhørte mænd, mens 37 procent tilhørte kvinder. Samtidig var det kun 32 procent af de kvindelige karakterer, der havde replikker i filmene modsat 68 procent for mænd. Studiet fandt ligeledes frem til, at kvinder sjældnere end mænd blev set i arbejdssituationer, og der var færre kvindelige ledere. Og så var de kvindelige karakterer yngre end de mandlige.
Der tegner sig et billede af, at fremtiden kommer til at byde på flere kvindelige hovedroller, og flere mediet beretter om, at der skete et skred, da Jennifer Lawrence viste sig som stærk kvindefigur i filmserien »Hunger Games.«
Udviklingen fortsætter, og i den fjerde og nyeste sæson af den populære science fiction-serie »Black Mirror,« som havde premiere den 29. december, er der udelukkende kvindelige hovedroller.
»Charlie (skaberen af serien, red.) og jeg har tendens til at tænke på historierne på samme måde. Og nogle gange kommer det bare ud,« siger Annabel Jones, co-executive producer på serien, til mediet Glamour:
»Men det er fedt, at der udelukkende er stærke, kvindelige hovedroller. Jeg tænker, at det, der er dejligt ved serien, er, at det ikke er et skingert statement. Det er mere: Hvorfor ikke? Vi tænker ikke engang på det ud fra et kønsperspektiv. Det handler om, at vi undersøger den bedste historie og den bedste måde at fortælle den på,« siger hun.