DR vil forny Melodi Grand Prix

Mindre glansbillede og flere ægte følelser. Det er en del af opskriften, når DR vil forsøge at forny det internationale Melodi Grand Prix, som Danmark er vært for til maj.

Danske Emmelie de Forest sang sig til førstepladsen i det Internationale Melodi Grand Prix med sangen Only Teardrops i Malmø i 2013. Fold sammen
Læs mere
Foto: Betina Garcia
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Sprudlende sceneshows, store kjoler og masser af glamour er faste bestanddele i Melodi Grand Prix . Og det vil også være tilfældet, når Danmark til maj skal være vært for Eurovision Song Contest, som konkurrencen officielt hedder. 

Men det er også DRs ambition at forny den internationale sangkonkurrence, som vil blive afholdt i B&W-hallerne på Refshaleøen til maj.

»Vi har valgt at lægge showet i B&W-hallerne, fordi vi ønsker at skabe en ramme om Eurovision Song Contest, som aldrig er set før,« siger DRs hovedansvarlige for det samlede arrangement, Pernille Gaardbo.

B&W-hallerne ligger på halvøen Refshaleøen midt i Københavns havn.

»Den er omgivet af vand ligesom resten af Danmark er omgivet af vand, og det synes vi faktisk er super charmerende og lige i skabet i forhold til showet. Vi har rigtig mange kreative idéer, som vi gerne vil udfolde i hallerne,« siger Pernille Gaardbo, som forventer, at B&W-hallerne og Refshaleøen kan være med til at give showet både kant, særpræg og charme.

Refshaleøen skal op til og under sangkonkurrence omdannes til Eurovision Irland. De gamle - og 60 meter høje B&W-haller - vil blive oplyst udefra, så de kan ses fra flere steder i byen om aftenen. Foran hallerne vil der blive lavet en park med forlystelser, aktiviteter, underholdning og madboder.

»Havnebusser vil sejle i pendulfart fra Nyhavn, så man kan komme til og fra øen. Vi er meget betagede af tanken om, at man skal komme sejlende dertil, « siger Pernille Gaardbo.

Meget er endnu uklart. Det er eksempelvis endnu ikke fastlagt, hvordan B&W-hallerne skal indrettes. Men andre detaljer er tæt på at være fastlagte.

Jan Lagermand Lundme, der er ansvarlig for de tre TV-shows (to semifinaler og en finale) har eksempelvis en vision om, at showet vil åbne med et kamera, der kører ind over de oplyste B&W-haller med Københavns skyline i baggrunden. Herefter bliver der klippet til de endnu ukendte værter, der står på toppen af de 60 meter høje haller.

»De råber så udover København - ud til hele Europa: Welcome Europe. Herefter bliver der klippet ind til salen, hvor tusindvis af glade europæere er klar til at feste,« siger Jan Lagermand Lundme, som vil forny det store sangshow ved at bringe seerne og publikum tættere på begivenheden.

»Jeg har været med til Eurovision de sidste fem-seks år, og jeg må indrømme, at jeg har undret mig over, at man ikke ser, hvordan folk græder af spænding, har ondt i maven, er lykkelige og har alle mulige andre former for følelser backstage. De følelser ser man ikke i showet. Det laver vi om på. Det vil blive en del af hele vores fortælling ligesom vi gøre mere ud af at gå dybere ind i, hvad det er for nogle mennesker, der står på scenen,« siger Jan Lagermand Lundme.

Han fortæller endvidere, at man i stedet for de såkaldte postkort, der traditionelt bliver præsenteret før de enkelte landes sange, vil bringe portrætter af kunstnerne. 

»Vi vil bruge mange af historierne bag al glitteren og glamouren, « siger Jan Lagermand Lundme.

Da Danmark sidst var vært for den internationale konkurrence i 2001, bød værtskabet også på nye tiltag. De to værter - Søren Pilmark og Natasja Crone - talte på vers hele aftenen, hvilket bestemt ikke faldt i god smag hos alle.

BBC's kommentator gav værtsparret øgenavnene Doktor Død og Tandfeen, mens den svenske musikkommentator Per Bjurman i Aftonbladet skrev:

»Hvem kom på den idé, at Søren Pilmark og Natasja Crone skulle læse hele manuskriptet på vers? Den person vil jeg møde. Alene. I en mørk port.«

Udover rim gennem timer, gjorde showet sig også bemærket ved at have det største live-publikum nogensinde med 35.000 tilskuere.

Det er endnu for tidligt at sige noget om prisen på Eurovision Song Contest 2014. DR-generaldirektør Maria Rørbye Rønn skeler mod dette års vært, Sverige, som samlet postede 190 millioner kroner i arrangementet, og hun regner med, at det vil koste nogenlunde det samme at afvikle konkurrencen i København.