Berlingske er Europas flotteste avis

Berlingskes nye layout har vundet en prestigefyldt pris for Europas flotteste avisdesign.

Berlingske har vundet en pris for at have det bedste design for landsdækkende aviser i Europa. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingske har fået et stort, internationalt skuldeklap for avisens nye design. Avisen har vundet titlen for at have det bedste design blandt Europas landsdækkende dagblade i den prestigefulde European Newspaper Award.

- Berlingske har ingen hektisk, tabloid pulseren, men relativt lange artikler præsenteret i et afdæmpet firespaltet layout. Billedernes størrelse er velbalanceret og giver samlet set et meget seriøst men stadig nutidigt udtryk, står der blandt andet i juryens udtalelse.

Nyt design præmieret
Berlingske smed efternavnet ’Tidende’ og relanceredes i et nyt design i januar i år, og det er det design, der nu bliver præmieret.

- Vi er både ydmyge og stolte over at have vundet konkurrencen i så flot et felt. I januar lancerede vi vores nye avis, efter at vores fremragende designchef Per Heilmann i samarbejde med e-Types, som har lavet vores nye logo og skrifttype, havde udført en kæmpeindsats for at ryste det lidt støvede indtryk af Berlingske og i stedet tilføre avisen et moderne, eksklusivt udtryk med tyngde, udtaler chefredaktør Jens Grund.

- Nu har vi så fået en international anerkendelse af, at det er lykkedes. Som chefredaktion er vores ambition at skabe et Newszine - et moderne, nyhedsbåret avismagasin, der kan holde hele dagen ved at give læserne perspektiv og dybde i nyhedsdækningen, siger Jens Grund.

Det handler om formidling
For designchef Per Heilmann handler Berlingskes design, som i dag er stilrent og moderne, ikke kun om æstetik.

- Det handler i lige så høj grad om at formidle indhold til læserne. Det er dejligt, at det er lykkedes at vise, at man godt kan ligge i top, når det handler om at udvikle og være nyskabende, selv om man er en af verdens ældste aviser. Æren tilfalder ikke mindst de medarbejdere, som til dagligt skaber en varieret, væsentlig og visuel interessant avis til læserne, siger Per Heilmann.

European Newspaper Award regnes for den største europæiske konkurrence for avisdesign, og vinderne kåres af en jury bestående af europæiske designeksperter. Juryen bestod i år af 10 eksperter fra syv lande.

226 aviser fra 27 europæiske lande havde indsendt bidrag til konkurrencen, som Danmark tidligere har gjort sig bemærket i. Sidste år blev Politiken således tildelt prisen, som Berlingske har vundet i år.

Det er ikke første gang i år, at Berlingske har vundet for deres design. Tidligere på måneden modtog Berlingskes netavis, B.dk, som også blev relanceret i januar, prisen for årets bedste webforside i Danmark ved Danske Dagblades Forenings årlige uddeling af priser til godt nyhedsdesign.