Abernes konge og Bowies svanesang: Her er efterårets største musikforestillinger

Berlingskes teaterredaktør, Jakob Steen Olsen, guider til nogle af sæsonens musikforestillinger.

Der er fuld kraft på billederne i Aarhus Teaters David Bowie-forestilling »Lazarus«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emilia Therese

Bowies svanesang

Længe vidste omverdenen ikke, at den var på vej – på samme måde, som albummet »Blackstar«, hvor titelmelodien er hentet fra, også kom som lidt af en overraskelse. Musicalen »Lazarus«, der var en af de sidste ting, den musikalske superstjerne David Bowie færdiggjorde inden sin død, havde premiere i New York i begyndelsen af december 2015. Sidste gang, den dødsmærkede Bowie viste sig i offentligheden var til premieren. Den 10. januar 2016 var han død.

Det billedrige sceneshow er inspireret af den roman, som Bowie selv medvirkede i filmatiseringen af i 1976, »The Man Who Fell to Earth«, men det henter musik fra en lang række af Bowies udgivelser. Forestillingen gik i begrænset tid i New York og alle billetter var revet væk, men modtagelsen var blandet. Nogle kaldte den genial, andre prætentiøs og »vrøvl på stylter«: Det har ikke forhindret den i at være på vej kloden rundt. Nu er den nået til Aarhus Teater, der har høstet roser for sin version, og som sætter den op i samarbejde med bl.a. Det Kongelige Teater, der viser den til april.

Aarhus Teater til 12. oktober. Det Kongelige Teater fra 3. april.

Sondheims bloddryppende operette

Selv kalder den amerikanske musicalkomponist Stephen Sondheim sit mesterværk »Sweeney Todd« for en »sort operette«. Da han, ud over sin tonale begavelse – han er musicalens store, traditionsbevidste avantgardist – også kan noget ganske særligt med ord, kan man naturligvis konstatere, at beskrivelsen er lige i øjet. På den ene side er den jo så munter. Vi griner. Men sorgløsheden er makaber, for »Sweeney Todd« er snarere en grusical end en musical.

Det er historien om barberen, der vender hjem til 1800-tallets Fleet Street efter at være uretfærdigt deporteret til Australien. Alvorsmanden beslutter sig for at hævne sig på hele verden og skærer nu struberne over på sine mange kunder, mens hans forblændede underbo, den skruppelløse mrs. Lovett, bager ofrene ind i de bedste pies i London!

Den Kongelige Opera, der altså nu flirter med musicalgenren, synger på engelsk.

Premiere: 23. november.

Hvis jeg havde penge ...

Der er alle mulige gode grunde til at sætte en musical som »Spillemand på en tagryg« på scenen, sådan som Det Ny Teater gør det. Den handler om mennesker, der må bryde op og flytte andre steder hen. Og den handler om sæder og skikke, der forandres. Den er en musical, som måske nok er hyggelig, men egentlig ikke så meget, at det gør noget. Og med sit højst menneskelige budskab om at bøje sig mod hinanden, har den også hjertet på rette sted.

Foto: Niels Ditlev.

Centralt står den fattige, jødiske mælkemand Tevye, der må opgive ønsket om at få sine døtre afsat i arrangerede fornuftsægteskaber – traditionens kamp mod nye tider er forgæves. Men den muntre og kønne hverdagshistorie overskygges efterhånden af de pogromer, der sender Tevye og familien på flugt ved tæppefald. Den byder på en pragtrolle til Tommy Kenter, som påstår, han nu spiller sin sidste store hovedrolle på teatret. Og den har naturligvis Jerry Bocks vidunderlige melodier, »Tradition«, »Sunrise, Sunset« og »If I Were a Rich Man«.

Premiere: 26. september.

Ud hvor lykken vender, regnbuerne ender

»Alle tiders musical for hele familien«. Sådan sælger Folketeatret efterårets musical. Og det kan de have ret i, for Preben Harris’ dramatisering af Robert Louis Stevensons sørøverroman havde premiere helt tilbage i 1986. Gang på gang er den blevet forestillingen, der sikrer et stort publikum i sæderne i Nørregade, på samme måde som »Nøddebo Præstegaard« var det i gamle dage. Men den har da også alle Sebastians sange, herunder »Fuld af nattens stjerner«, som Lis Sørensen skulle synge til succes på plade, og »Ostesangen«. Nu er det Kasper Leisner, der er avanceret til rollen som den svigfulde sørøverkaptajn Long John Silver i historien om det gode skib Hispaniolas farefulde færd til Karibien, mens en lang række gode kræfter bakker op.

Premiere: 10. oktober. Turné i hele landet fra januar.

Foto: Folketeatret.

​Og han ku' svinge sig fra gren til gren ...

Sikke en abefest! Fredericia Teaters Reumert-vindende musical om menneskebarnet Tarzan, der vokser op blandt gorillaer, men møder kærligheden og civilisationen, når Jane dukker op, er i udgangspunktet ikke verdens bedste musical. på papiret. Anden halvdel har problemer med dramaturgien, og Phil Collins’ popmusik er, nå ja, popmusik. Men Fredericia Teater spiller med musklerne, viser os alt, hvad de har lært, og fortæller historien med rytme og nerve og med de eventyrlige projektioner, der får hele urskoven til at træde levende frem, ja, ligefrem omslutte sin tilskuer.

Hele holdet leverer varen i det, der bliver en skovtur for alle generationer, og nu kommer abernes konge så til hovedstaden. Fik man ikke set en anden af teatrets Disney-succeser, får »Klokkeren fra Notre Dame« endnu  en tur i manegen fra oktober hjemme i Fredericia i stedet for den udskudte Beatles-musical »She Loves You«.

Musikhuset Aarhus: 21. september – 6. oktober 2019. København, Scandic Falconer Salen: 19. november – 8. december.

Foto: Søren Malmose.

 

 

 

 

.