The 1975 fik pigerne til at skrige i Falconer

Det britiske band genopliver den dyre 80’er-pop for en ny generation af lyttere. Mandag aften ramte de Falconer Salen med både sex-appeal og musikalsk overskud.

Koncert med The 1975 i Falkoner Salen, mandag den 4. april 2016. Bandet fra Manchester udgav sidst i februar deres andet album "I like it when you sleep, for you are so beautiful yet so unaware of it". Forsanger Matt Healy var fuld af energi og iført plateaustøvler og bar overkrop. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard

Den britiske kvartet The 1975 burde i virkeligheden nok have heddet The 1986. Det havde i hvert fald været en mere præcis varedeklaration. Lyt bare til åbningsnummeret »Love Me« fra deres nye plade, der tager sig ud som et nøje indstuderet - og utrolig fængende - møde mellem INXS’ »I Need You Tonight« og Peter Gabriels »Sledgehammer« - begge nogle af tidens største hits dengang i midt-til-slut-80erne.

Den slags musik-arkæologiske forbindelser er de fleste af The 1975s fans nok rimelig ligeglade med. Mandag aften i et udsolgt Falconer var gennemsnitsalderen vel omkring 18-19 år og med en kraftig overvægt af hunkøn. Og jeg skal da lige love for, at tøserne gav de fire britiske musikere en varm velkomst. Lyden af et par tusinde unge strubers ekstatiske skrig fyldte salen og sendte omgående stemningen mod kogepunktet. Jo, The 1975 har i den grad ramt noget, som appellerer til en ny generation af musiklyttere.

Lytter man til deres nye plade med den ulideligt emo-prætentiøse titel, »I Like It When You Sleep, For You Are So Beautiful Yet So Unaware Of It«, er det ikke svært at forstå appellen. Numre som førnævnte »Love Me«, »UGH!« og »She’s American« er klokkeklare hits; skarptskårne og ekstremt velproducerede popkreationer fuld af funky guitarlinjer, store trommer, glinsende synth-hooks og fængende vokalmelodier.

Foto: Ida Marie Odgaard.

Det er pop, man både kan synge og danse til. Og danset blev der i Falconer Salen. Til det mindste vink fra forsanger Matt Healy, der med sine proptrækkerkrøller, løse håndled, trutmund og bare maveskind under den åbenstående skjorte flirter med det androgyne på den sexede måde. Ligesom Michael Hutchence fra INXS og Duran Duran-drengene gjorde det tilbage i 80erne.

Alsidigt band

Selvom de andre bandmedlemmer ikke kom i nærheden af forsangerens star quality, viste de sig til gengæld som nogle ekstremt ferme musikere. Trommeslager George Daniel spillede ofte ret komplekse mønstre rundt om sit kraftfulde backbeat, mens guitarist og synth/sample-mand, Adam Hann, især imponerede med sit alsidige og super fængende spil på den seksstrengede. Det ene øjeblik grov-funky, det næste tilbagelænet ambient, det næste afsti-afsted i en spektakulær tapping-solo. Nå ja, fik jeg nævnt, at de også havde en saxofonist med? Selvfølgelig havde de da det!

Det er i de hele taget et band, der både vil og kan utroligt meget. Udover de dansable opdateringer af 80er-poppen trakterer de på »I Like It When You Sleep...« også med atmosfæriske ballader, blåtonet electronica, moderne sample-pop og sågar gospel på »If I Believe You«. Ganske imponerende men også med til at gøre albummet lidt langt og ufokuseret.

Foto: Ida Marie Odgaard.

Samme dødvande var tæt at indtræffe lidt over halvvejs i koncerten, hvor de atmosfæriske ballader klumpede sig lidt for meget sammen. Men det blev hurtigt afløst af et oprørt hav af begejstrede hænder, fødder og skrig, da bandet fyrede op for en spektakulær afslutning med fuldtræffere som »Chocolate«, »The Sound« og »Sex«. Anderledes direkte sager og et overbevisende punktum for en både medrivende, flot iscenesat og aldeles velspillet koncert.

Hvad: The 1975
Hvor: Falconer Salen, mandag

Hvem: The 1975
Hvad: »I Like It When You Sleep, For You Are So Beautiful Yet So Unaware Of It«, Universal

Hør hele setlisten fra Falconer her: