Earl Sweatshirt havde ingen slagkraft med til Roskilde

Den amerikanske Odd Future-rapper Earl Sweatshirt manglede gennemslagskraft og underbyggede den snævre hiphops problematiske forhold til festivalgenren.

Earl Sweatshirt på Avalon. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Skovbjerg Fogh

Det var amerikanske Earl Sweatshirt, der havde fået æren af at åbne Roskilde Festivalens helt nye Avalon Scene, der var så nyudpakket, at en kæmpe traktorlift endnu ikke var kommet ud af teltet og optog det meste af pladsen foran scenen.

Men det var dog ikke noget som rapperen, musikproduceren og medlem af hiphop-kollektivet Odd Future tog synderlig notits af.

LÆS OGSÅ: Værd at opleve i Roskilde: Fortrinlige, stenede Warpaint

Foran et yderst talstærkt publikum, der indledningsvist blev gejlet helt op af et klassikermedley med alt fra Dr. Dre til Kendrick Lamar, leverede Earl lidt af en mavepuster, der efterhånden som koncerten skred frem blev direkte målbar i da publikum i massevis forlod koncerten for at søge andre af Roskildes græsgange.

Givetvis over for at høre OutKast, men også fordi, det drive som Sweatshirt ellers er kendt for, ikke helt fængede under teltdugen.

LÆS OGSÅ: Frederik og Mary på Roskilde: Selvfølgelig skal vi se Rolling Stones

De korte sæt og det ofte synkoperede beat, der kræver sin lytter, blev brudt af irriterende pauser, hvor der lige skulle diskuteres et par ting på scenen.

Earl prøvede ellers både med fællessang og opråb til de stadig færre foran scenen, men faktisk var det kun hittet "Chum", der for alvor vakte gehør. Ikke nogen videre succesfuld indvielse og spørgsmålet er, hvor godt den snævrere del af hiphoppen står til festivalpublikummet på Roskilde.

Den rigtig gode oplevelse har man stadig til gode.

LÆS OGSÅ: Kære forældre: Derfor lokker Roskildes konsekvensløse kaos

Hvem: Earl Sweatshirt / Hvor: Avalon, Roskilde Festival, torsdag aften

TV: Oplev nattens fest på ét minut