Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Elever fravælger lang, kedelig skoledag

Foto: Steffen Ortmann. ARKIVFOTO: Hver sjette elev i de københavnske folkeskoler har så højt fravær, at det svarer til, at de mister et helt års skolegang i løbet af deres ti år i grundskolen
Læs mere
Fold sammen

Hver sjette elev i de københavnske folkeskoler har så højt fravær, at det svarer til, at de mister et helt års skolegang i løbet af deres ti år i grundskolen. Det er alarmerende, for fraværsprocenter i den størrelsesorden risikerer at underminere den grunduddannelse, vi gerne vil give vores børn.

Men hvorfor bliver eleverne væk? Det er der nok flere grunde til, men heldagsskolen er en af dem. Flere end otte ud af ti elever synes, at skoledagen er for lang. Hvis du tænker »ja ja, selvfølgelig ønsker eleverne sig en kortere skoledag«, vil jeg blot påpege, at det næsten er en fordobling i forhold til 2014. En anden årsag er, at der er for meget ligegyldig tid i skolen. Efter reformen er der kommet rigtig mange timer ind i folkeskolen, hvor en pædagog eller en vikar bliver sat til at holde øje med eleverne, uden at der foregår egentlig undervisning.

Der er selvfølgelig andre grunde til stort fravær, det er der ingen tvivl om. Nogle forældre har ikke hånd i hanke med, hvad børnene går og laver. Nogle familier tager rutinemæssigt på ferie uden for ferierne. Der kan være mange grunde, som skolen ikke konkret kan gøre noget ved. Reformen og dens negative konsekvenser er imidlertid tydelig og noget, man fra skoleledernes side bør gribe ind over for.

Man kan ikke sætte lighedstegn mellem antallet af skoletimer og fagligt udbytte. Det viser virkeligheden med al ønskelig tydelighed. Børn har brug for fritid, og de bliver ikke dygtigere elever af at sidde i skolen hele dagen.