Kartofler på kaffebordet

Foto: København set fra oven En fotograf og en historiker har i fællesskab lavet en prægtigt udstyret bog om København set fra oven. Et spændende eksperiment, men desværre er læsningen en blandet fornøjelse.

Sådan ser Kartoffelrækkerne ud i »København set fra oven«, der på fotosiden er et ganske imponerende værk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Schurmann
Hvis man holder af at have en stor pæn bog liggende på sofabordet som en slags pynt, og som man også kan kigge lidt i en gang imellem for underholdningens skyld, så er her et godt tilbud. Fotografen Henrik Schurmann og journalisten Claus Hagen Petersen har sammen lavet en bog om København set fra oven.

Ideen er god, for enhver, der har prøvet at flyve over byen i klart vejr og i så lav højde, at man kan skelne detaljerne nede på jorden, kender fascinationen ved at studere de gammelkendte motiver fra en helt ny vinkel. Og det får man rig mulighed for i denne bog, som i den grad først og fremmest er fotografens værk. Overalt, hvor der har været mulighed for det, er Henrik Schurmann kravlet til vejrs i tårne og spir med sit kamera, og han har tydeligvis også brugt mange timer i luften i en flyvemaskine hængende over Københavns gader og pladser. Luftfotografier af storbyen er naturligvis ikke noget nyt, men resultatet af anstrengelserne er denne gang blevet en billedkollektion, som man i omfang og kvalitet næppe tidligere har haft mulighed for at stifte bekendtskab med. København set fra oven er overraskende og betagende, og netop derfor spørger man sig selv, hvorfor der i bogen også er blevet gjort plads til en håndfuld banale og aldeles umotiverede fotografier i frøperspektiv, som falder helt uden for konceptet. Det skal dog ikke skygge over helhedsindtrykket af et fremragende fotografisk arbejde.

Derimod er der ikke meget godt at sige om Claus Hagen Petersens forklarende billedtekster. De er kortfattede og tydeligvis skrevet i al hast. Og det bærer de præg af. Sproget er usikkert og sjusket og undertiden direkte dårligt. Det vrimler med slåfejl og ind imellem deciderede stavefejl af den slags, som ville få den gamle dansklærer til at bryde sammen. En nødtørftig korrekturlæsning ville have gjort underværker. Christian VI optræder i rollen som Christian IV, og helt grotesk bliver det, når der går kuk i geografien, og Rødovre anbringes øst for Damhussøen. Så er det ikke kun dansklæreren, der bryder sammen. Claus Hagen Petersen er ellers en habil fagmand, som tidligere har skrevet fortræffeligt om hovedstaden og dens historie. Men dette er venstrehåndsarbejde af værste skuffe, selv om der indimellem er enkelte både oplysende og velfortalte afsnit.