Unge danske talenter er blevet globale

De ung talenters CVer bliver mere og mere globale. Og det er ikke nødvendigvis titlerne, der pirrer de unge talenter. Derimod driver det dem, at de får spændende opgaver og udfordringer, som sætter skub i den personlige udvikling og læringskurven, viser Berlingske Business Magasins årlige Talent 100 særnummer.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ganske iøjnefaldende, hvordan de unge talenters CV’er i løbet af de ni år, hvor Berlingske Business Magasin har udarbejdet sit årligt Talent 100-særnummer, har fået tilføjet en international facet.

Det underbygges også af en undersøgelse, som er foretaget af Berlingske Research sammen med fagforbundene Djøf og Ingeniørforeningen, IDA. Den viser, at de yngre akademikere lægger vægt på at have et internationalt aspekt i deres arbejde.

49 procent taler fremmedsprog i deres hverdag på arbejde. 53 procent skriver på fremmedsprog i deres hverdag på arbejde. 66 procent har inden for det seneste år deltaget i et møde eller en forhandling, der foregik på et fremmedsprog. 46 procent har været på forretningsrejse i udlandet inden for det seneste år. 13 procent har været på efteruddannelse i udlandet inden for det seneste år.

Fjernbetjening til eget liv

Det er ikke nødvendigvis stillingerne eller titlerne, der pirrer de unge talenter. Derimod driver det dem, at de får spændende opgaver og udfordringer, så der sættes skub i den personlige udvikling og læringskurven. Det betyder rigtigt meget, at man kan udvikle sig i sit eget job, og at de unge kan sige: ”Jeg har skabt resultater, og herfra går jeg videre.”

Hele 83 procent af de unge akademikere mener, at kompetenceudvikling og livslang læring er nødvendigt for et udviklende og indholdsrigt arbejdsliv, viser undersøgelsen, som er besvaret af godt 2700 unge medlemmer af Djøf og IDA.

Undersøgelsen blandt de unge akademikere viser da også, at det vigtigste for dem, når det gælder arbejdsglæde, er at få tildelt spændende opgaver. Hele 78 procent lægger netop vægt på dette aspekt. 49 procent betoner, at faglig udvikling er vigtig. De samme aspekter bliver betonet, når man spørger om, hvad de lægger vægt på i forhold til deres drømmekarriere. 

Hos Ingeniørforeningen, IDA, siger formand Frida Frost:

”De unge vil gøre en forskel. De vil skabe noget. De siger: ’Hvem bliver jeg, hvis jeg gør det her?’ Og ikke: ’Hvad kan jeg blive med mit karaktergennemsnit?’ Men: ’Hvad kan jeg skabe, og hvilken identitet vil jeg kigge mig ind i spejlet med?’ Det driver dem mere end prestige i løn og position. Selvfølgelig vil de have en ordentlig løn, men de vil også udfordres på noget, der er vanskeligt,” siger Frida Frost.

”At hele 83 procent lægger vægt på, at kompetenceudvikling og livslang læring er nødvendig for et udviklende og indholdsrigt arbejdsliv, er overraskende højt. Det handler vel om, at de selv har mulighed for at påvirke deres karriere – at de selv kan bestemme, eller om de føler sig afmægtige – at de har fjernbetjeningen til deres eget liv.”

Læs portrætterne og se billederne af årets 100 talenter i Berlingske Business Magasins særnummer Talent 100.