Smæk aldrig med døren

HOLD ØJE MED: Mie Krog, marketingdirektør i Jysk Nordic, har målbevidst suppleret sine færdig­heder i bl.a. Kims, Lego og Jysk: ”Det kan være en fordel at forlade virksomheden for en tid og så vende tilbage, hvis der viser sig en åbning,” siger hun.

Mie Krog, 40 år, har det i sig: Drivet, gå på modet og en god portion jysk snusfornuft. Strategiske karriereskift kombineret med en baggrund som cand. negot. og HD i marketing har på mindre end 15 år placeret hende i det øvre ledelseslag i Danmark.

I dag er hun marketingdirektør for Jysk Nordic med ansvar for mærkevare- og markedsudvikling i Skandinavien, Østeuropa og udvalgte centraleuropæiske lande. På et tidspunkt, når rammerne for jobbet er fyldt helt ud, ønsker hun at fortsætte med generel ledelse. Samtidig lægger hun ikke skjul på, at hun er klar til udfordrende bestyrelsesposter.

”På mit cv kan man tydeligt se de valg, jeg har truffet. Jeg har været meget omhyggelig med hvilke virksomheder, jeg har taget ansættelse i, og jeg har altid vurderet, om jeg kunne komme videre i den pågældende virksomhed, før jeg har skiftet til en anden arbejdsplads. Det er vigtigt, at man ved ansættelsen gør sine mål klart og også, at man siger til, hvis der ikke er udfordringer nok i jobbet længere. Når man forlader virksomheden, skal man bestemt ikke smække med døren. Det er jo ikke altid, at virksomheden har en ny stilling på et højere niveau lige nu og her. Det kan være en fordel at forlade virksomheden for en tid og så vende tilbage, hvis der viser sig en åbning,” siger Mie Krog.

Hun indledte sin professionelle karriere hos Lego som sales- og marketing trainee og blev derefter eksport key account chef hos Kims, hvor hun senere avancerede til produktchef. Herefter vendte hun tilbage til Lego, først som mærkevarechef og senere som seniorchef for global branding.

Topjobbet om hjørnet: Mie Krog skiftede til manges overraskelse til Jysk Nordic som marketingchef og derefter til Dansk Supermarked, hvor hun som marketingchef for Bilka blev ansvarlig for et af de største budgetter i dansk detailhandel.

”På det tidspunkt havde jeg lært, at det er vigtigt at have en eventuel afløser klar ret tidligt i ansættelsesforløbet, så virksomheden ikke lades i stikken, hvis man skal videre i karrieren. Nogle af de virksomheder, jeg har været ansat i, har gjort meget ud af denne aktivitet, om end ingen af dem – som tilfældet er i visse store internationale virksomheder - ligefrem beder én om at udpege sine mulige efterfølgere, når man tiltræder i jobbet,” fortæller Mie Krog.

Efter 18 måneder blev Mie Krog hentet tilbage til Jysk Nordic, denne gang som marketingdirektør. Hun trives med udfordringerne i at deltage i den løbende revitalisering af Jysk og har fortsat meget at udrette, alene fordi Jysk fortsat har en betydelig vækst på mange markeder.

”Selv om jeg har nok at se til nu, så kunne det være interessant, hvis det næste job handlede om generel ledelse. Jeg befinder mig lige nu i spændingsfeltet mellem indkøb, marketing, salg og HR og synes det er sjovt at arbejde med sammenhængen mellem de forskellige funktioner. På sigt vil det være naturligt at satse på at få det overordnede ledelsesansvar i en given virksomhed,” siger Mie Krog.

Samtidig ønsker Mie Krog at gå videre med bestyrelsesarbejdet. Hun har været med i bestyrelsen for konsulentgruppen Dacapo teatret og vil gerne bruge sine erfaringer i bestyrelser for mindre til mellemstore virksomheder, der arbejder med bl.a. internationalt salg og marketing.

BLÅ BOG: Mie Krog, marketingdirektør i Jysk Nordic
Mie Krog, marketingdirektør i Jysk Nordic.

1988-1993: Cand. negot., Syddansk Universitet.

1993-1994: HD, marketing, Syddansk Universitet.

1996-1999: Eksportchef, Kims.

2000-2003: Seniorchef, global branding, Lego.

2003-2005: International marketingchef, Jysk Nordic.

2005-2007: Marketingchef, Dansk Supermarked.

2007-: Marketingdirektør, Jysk Nordic.