Når medarbejderne ikke parerer ordrer

Du har kun seks måneder til at gennemføre missionen i Letland, og foreløbig er status, at mange af medarbejdere ikke gør, hvad de skal.

Læs mere
Fold sammen
Du er produktionschef i en ekspanderende virksomhed med afdelinger i flere lande. For nylig har I besluttet at udvide også til Baltikum, herunder Letland, og du er blevet udpeget til at stå i spidsen for opførelsen af en ny fabrik. Du har før været udsendt på tilsvarende missioner i både Spanien, Storbritannien og Østrig, hvilket er forløbet til alles tilfredsstillelse.

Men denne gang er det anderledes vanskeligt. Du har 14 medarbejdere, alle fra Letland, og du oplever gang på gang, næsten dagligt, at mange af dem ikke udfører de opgaver, du giver dem. De er altid meget høflige, når opgaverne bliver præsenteret, men de udfører dem bare ikke.

Du har vendt sagen med din nærmeste medarbejder, teamlederen Erki, der i øvrigt er uddannet i Tyskland. Hans forklaring handlede om selve din ledelsesstil: ”I skandinaver har det svært her i Letland, og du er ingen undtagelse. Medarbejderne tager jer simpelt hen ikke seriøst,” sagde Erki. Han tilføjede: ”En chef er ikke en ven. Du skal vise dem, at det er dig, der bestemmer. Du skal ikke stille spørgsmål og holde møder, men give ordrer og fortælle, hvordan arbejdet skal laves.”

Du har kun seks måneder til at gennemføre missionen i Letland, og foreløbig er status altså, at mange af medarbejdere ikke gør, hvad de skal.

Hvad gør du nu – stem og kommentér nedenfor