Iværksættere kan hente kapital via sociale medier

Iværksættere kan skyde genvej til kapital ved at finde småinvestorer i sociale netværk såsom Facebook og Linkedin. Fænomenet kaldes crowdfunding.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bankerne har været flittige til at vende fingeren nedad over for iværksættere, siden den amerikanske storbank Lehmann Brothers krakkede 15. september 2008 og for alvor satte skub i en global frygt for at låne penge ud. Iværksættere på stribe har forgæves søgt tilstrækkelig risikovillig kapital.

Nu er det imidlertid også i USA, at iværksættere kan finde inspiration til at opildne småinvestorer til at sætte penge i deres projekter. Metoden kaldes crowdfunding og går ud på, at iværksætteren opfordrer mennesker i sit sociale netværk til at investere mindre beløb i sin iværksætterdrøm, skriver dagbladet Børsen.

Læs også:

Tåbeligt gebyr til iværksættere

Thoborg raser over tåbelig politik

De største iværksætter-løgne

Hvis iværksætteren kan rejse penge nok, kan investorerne få en gave eller en andel i virksomheden.

Vidensbanken A/S skaffer kapital til iværksætterprojekter og har brugt crowdfunding til at rejse penge til Compass Bar i indre København. Christian Walther, som er administrerende direktør i videnbanken, mener, at crowdfunding hidtil har været en overset mulighed herhjemme.

- Hvis iværksættere, der for eksempel mangler en million kroner, ville gå ud og crowdfunde bare 200.000-300.000 kr., skulle de nok få resten, for så vil banken også have langt lettere ved at tro på, at idéen er god, og at iværksætteren har driften til at føre idéen ud i livet, siger Christian Walther til Børsen.

Mere hjerte end profit

Crowfunding er ikke stærk nok til at tiltrække investorer med store pengesække, mener Søren Hovgaard, som er adjungeret professor på handelshøjskolen i København, CBS. Til gengæld ser han potentiale for metoden, når investorerne ikke kun har ren indtjening for øje, men snarere tænker på at gøre det bedste for samfundet som helhed.

Compass Bar udskænker den første fadøl 29. april efter at have solgt 313 aktier for 1.000 kroner stykket til interesserede småinvestorer. Idéen bliver præsenteret på en hjemmeside på internettet og er blevet spredt via Facebook og andre sociale medier.

- En stor del af aktiesalget stammer fra henvisninger, hvor folk køber en aktie, fordi deres venner også har købt, fortæller partner Peter Kærgaard i Compass Bar til Børsen.