iPad som svar på mediernes bønner

To uger efter lanceringen af Apples iPad er mediehusene stadig meget lune på tablet-computeren.

Foto: ROBERT GALBRAITH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om iPads udsigter i Danmark endnu er uvisse, har danske mediehuse ytret store forventninger til den tablet-computer, og 14 dage efter lanceringen er de stadig intakte.

Det kniber med indtægterne i mediehusene. Annoncegraden falder, læsertallene daler, og det er endnu ikke er lykkedes noget medie i verden for alvor at knække koden til at få betaling for det brede indhold på websider.

Måske er iPad’en svaret?

Koncernchef Lisbeth Knudsen fra Berlingske Media ser iPad’en og dens kloner fra andre producenter som spændende for et mediehus som Berlingske Media:

"Det er muligheden for at præsentere indhold på en dynamisk måde med høj billedmæssig kvalitet og 3D – at gøre papiret levende på en ny måde. Historiefortællingen får ekstra dimensioner i kraft i de lag, man kan lægge på," siger hun og tilføjer, at brugernes også let kan navigere rundt, interagere og reagere på indholdet.

Hos magasinudgiveren Bonnier klinger pengene faktisk allerede i kassen, fordi amerikanske brugere af iPad køber den elektroniske version af magasinet Popular Science (Illustreret Videnskab) for den nette sum af 4,99 dollar – ikke mindst fordi Steve Jobs fremhævede netop dette Bonnier-magasin i en tale.

Men holder det stik, når hverdagen melder sig?

Ja, lyder svaret fra markedsdirektør Jesper Buchvald fra Bonnier i Danmark:

"Vi kommer med et redigeret produkt, hvor professionelle mennesker har udvalgt stoffet, der kommer i magasinet – meget efter samme skabelon som det trykte. Det er der store forskelle på i forhold til hjemmesider, hvor brugerne selv skal søge stoffet."

Indhold i små applikationer

Koncernchef Lisbeth Knudsen fra Berlingske Media er enig i, at lysten til at betale for digitalt indhold synes til stede på de nye tablets. Hun bygger blandt andet sin vurdering på iPhone-brugernes dokumenterede lyst til at gå ind i telefonernes elektroniske butik med flere hundredetusinder applikationer. Her er Berlingske allerede repræsenteret, men vi vil se endnu flere af den slags:

"Det, man kan med applikationer, er interessant. Vi kan udvikle unikke delelementer af den samlede indholdsproduktion - sorteret og overskueligt. Vi har masser af indhold, men er jeg interesseret i delmængder, så skal jeg selv lede efter det i en browser eller bladre rundt i en avis. Men køber jeg en applikation – eksempelvis en klummeskribent, et krydsord eller en applikation om en ganske bestemt sag – får jeg hele tiden leveret en bekvem opdatering. Som bruger kan jeg holde styr på de ting, der interesserer mig. Dertil kommer en helt ny læseoplevelse med mange lag," siger hun.

Den fagre nye verden er dog ikke problemløs. Både Google og HP er på vej med lignende tablets, og det er dyrt at producere applikationer til alle platforme. Lisbeth Knudsen lover imidlertid, at Berlingske Media er på plads med indhold, når Apples forjættede iPad engang kommer til Danmark.

Læs hele artiklen i Berlingske Nyhedsmagasin 16. april