Find modet til at forpligte dig

Det gælder om at fastsætte et altoverskyggende mål, som giver dig energi til at nå delmålene i nutiden.

Portræt af de fire skribenter i Berlingske Business Søndag Merete Wedell-Wedellsborg, Alfred Josefsen, Stephen Bruyant-Langer og Charlotte Mandrup. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Skipper

Et mentalt trick, som jeg varmt kan anbefale, er at bytte om på mål og midler. Lad dit mål blive et middel for at opnå dit højeste og mest ambitiøse mål. Hvis du løber en maraton, vil du opleve, at du, når du passerer halvmaraton-distancen, tænker »Var det det?«. Hvis du havde løbet en halvmaraton, ville du på det tidspunkt have været udmattet. Begrænsningen findes kun i dit hoved. Det gælder om ude i fremtiden at fastsætte et altoverskyggende mål, som giver dig energi til at nå delmålene i nutiden.

Historien viser aldrig alternativet, så find modet til at forpligte dig. Det gælder både uddannelse, partner, børn, bolig, arbejde, livsstil, sundhed og meget mere. Når du gentagne gange træffer dine eksistentielle valg og gør dem til de rigtige uden nogensinde at fortryde, så bevæger du dig kontinuerligt i den rigtige retning. Du fortolker fortiden, forstår nutiden, definerer fremtiden, bekæmper din egen selvbegrænsning og opnår dermed en magisk livskvalitet. Det gælder om at udvikle dig, dvs. vikle dig ud.

Mit yndlingscitat er fra Alkymisten af Paulo Coelho: »It is the possibility of having a dream come true that makes life interesting.« Citatet sætter din drøm i centrum. Og husk, at mål er drømme med deadlines. I denne sammenhæng tæller dagdrømme ikke. Når først du har udkrystalliseret dit ultimative personlige mål, så vil du opleve, at alle dine handlinger føles naturlige og ukomplicerede. Du vil acceptere at yde en ekstra indsats nu mod at opnå et større udbytte senere. Så træf en beslutning og hold fast i den. Dit mod udmønter sig i handling, som sikrer bevægelse fremfor stilstand.

Til boksetræning lærer vi at »slå igennem«. Det betyder, at bevægelsen ikke stopper, når du rammer målet. Det gælder også i tennis eller golf. Du planlægger fra start med at fortsætte bevægelsen efter at have ramt målet. Det er, som om du kaster en line langt ind i fremtiden og hægter krogen på dit drømmemål. Dine handlinger bliver en del af noget større, som igen er en del af noget større. Og så virker dagligdagens forviklinger lige pludselig som bittesmå krusninger på overfladen i stedet for som en tsunami.

Da Berlin-muren faldt, sagde Vaclav Havel: »Der er noget, der spirer frem.« Med det mente han demokratiet. Han følte sig som en del af en bevægelse, og det var hans drivkraft. Det gælder om at definere din mentale model som den, der giver dig størst robusthed og fremdrift. Og det er sådant set lige meget, om andre forstår modellen. Det vigtigste er, at du selv kan se den indre logik, og at du handler ud fra den. Udsving og afvigelser får dermed automatisk mindre betydning i forhold til dit pejlemærke i horisonten. Det giver dig både styrke, uafhængighed og en fænomenal fleksibilitet. Fake it till you become it!

Det nye er altid kendetegnet ved tvivl og sårbarhed. Naturligt nok forsøger du i dagligdagen at beskytte dig selv ved ikke at udstille din inkompetence. Jeg kender flere, som ikke vil gå til holdtræning, fordi de er bange for at falde igennem. Og det er jo meningsløst. Kun ved træning, træning og atter træning bliver du den bedste, du kan blive. Så du kan være stolt af dig selv og træde i karakter som rollemodel for andre. Det er essensen af personlig ledelse.

I denne og mine tidligere fire kronikker har vi sammen skabt dit livs firkløver bestående af fire blade med følgende udfordringer:

1. Følg din livsambition

2. Genopfind dig selv

3. Forbliv læringsparat

4. Find modet til at forpligte dig

Modellens centrale element er lykke. Og lykke opnås som et resultat af at gøre alt, hvad du gør, i særklasse godt. Derfor er det afgørende at finde modet til at forpligte dig. Gør dit valg til det rigtige.

God fornøjelse med dit fremtidige arbejde med The Personal Business Plan.