Stewardesser holder SAS-boss på pinebænken

Forhandlingerne om at flytte en række medarbejdere fra SAS til datterselskabet Cimber er indstillet, og ingen nye møder er planlagt. Topchef i SAS, Rickard Gustafson, understreger, at han vil finde en løsning.

SAS-topchef Rickard Gustafsons helt nødvendige aftale med 257 stewardesser og piloter om en ny lavprisoverenskomst er gået i hårdknude. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Læs mere
Fold sammen

Stewardesserne i SAS er gået i tænkeboks, efter at de ikke har kunnet nå til enighed med ledelsen i det skandinaviske luftfartsselskab. SAS vil overflytte en række medarbejdere til et andet selskab med andre overenskomster. Det er et træk, som, topchef Rickard Gustafson over for Berlingske understreger, er vigtig for at kunne være konkurrencedygtig.

Forhandlingerne gik i gang i december, og siden har SAS og kabinepersonalets fagforening CAU jævnligt holdt møder. Men nu er parterne gået hver til sit, og foreløbig er der ikke planlagt yderligere forhandlinger, erfarer Berlingske.

»Siden sidste uge har forhandlingerne været indstillet, fordi parterne ikke kan blive enige. Det er vigtigt at understrege, at forhandlingerne ikke er brudt sammen, men er sat på pause,« siger en centralt placeret kilde.

SAS ønsker at overføre 257 piloter og stewardesser til det nye og billigere datterselskab, der blev oprettet, efter at SAS har overtaget det tidligere danske flyselskab Cimber. Selskabet skal flyve med mindre maskiner på kortere distancer.

Sent tirsdag aften var der bestyrelsesmøde i CAU, hvor blandt andet strategien i forhandlingerne skulle diskuteres. CAU vil i øjeblikket ikke kommentere situationen eller hvorfor, parterne ikke kan blive enige.

Men Rickard Gustafson gør det klart, at der skal findes en aftale.

»Vi skal blive så effektive, som vi kan for at bevare vores konkurrencekraft. Men det er klart, at for den enkelte medarbejder er det svært, når man er i en stor forandringsproces, og det har jeg stor respekt for,« siger SAS-topchefen.

I dag har flere af de store, traditionelle luftfartsselskaber i Europa oprettet datterselskaber for at være mere konkurrencedygtige over for lavprisselskaber som Easyjet og Ryanair. Manøvren med at flytte de kortere ruter er sket for at bringe omkostningerne ned for at matche konkurrenternes lave priser.

Gustafson siger, at han er fortrøstningsfuld i forhold til at indgå en aftale.

»Jeg er overbevist om, at det ender med en god løsning,« siger SAS-chefen.

De medarbejdere, som skal flytte til Cimber, har fået et brev fra SAS om, at de bliver rykket over til selskabet. Det har skabt utilfredshed blandt nogle, fordi de hellere vil blive i SAS.

»Det er der måske nogen, som gerne vil. Men Cimber er et datterselskab i SAS, og vi skal være offensive også i Cimber. Vi skal finde formlen for det her sammen med fagforeningerne,« siger Rickard Gustafson.

Planerne blev sat i gang, efter at SAS i december kom med et årsregnskab, hvor det fremgik, at luftfartsselskabet skal spare 1,6 mia. kr. frem mod 2017.

Overflytningen indebærer, at i alt 257 medarbejdere skifter til Cimber. Af dem er omkring 150 stewardesser. Piloterne har været mere positive over for ændringerne end stewardesserne, har Dansk Pilotforenings formand Niels Møller tidligere sagt til DR.

I første omgang bliver de ansatte på deres nuværende overenskomst, men de vil senere blive nødt til at acceptere forringede arbejdsvilkår, når de flyttes til Cimber. Cimbers overenskomster indeholder blandt andet færre løntrin og andre arbejdstidsregler end SAS’.