Endnu en vestlig avis har fornærmet Kina: Nu smides tre journalister ud af landet

For et par uger siden var det Jyllands-Posten, som de kinesiske myndigheder ville have en undskyldning fra. Nu har en overskrift i The Wall Street Journal fået konsekvenser for tre journalister i Beijing.

 
Video: Reuters, foto: Uffe Weng/Ritzau Scanpix, tegning: Niels Bo Bojesen, redigering: Caroline Nørkjær

En overskrift om coronavirus har kostet tre amerikanske journalister jobbet i Kina. Ikke fordi nogen af dem havde noget at gøre med den for kineserne forargende overskrift. De arbejder bare for den avis, der trykte den.

Josh Chin, Chao Deng og Philip Weng arbejder alle tre som Kina-korrespondenter for The Wall Street Journal, en af verdens førende aviser. Eller det vil sige: Det gjorde de. Nu har de fået frataget deres pressekort og annulleret deres arbejdstilladelse.

De tre journalister bliver alle smidt ud af landet. Sådan skriver det statsejede kinesiske tabloidmagasin Global Times.

Der sker efter Wall Street Journal i starten af februar trykte et debatindlæg under overskriften: »Kina er den virkeligt syge mand i Asien«. Forfatteren bag overskriften hedder Walter Russell Mead og er professor på Bard College.

I debatindlægget kritiserer han blandt andet Kinas tidlige håndtering af coronavirussens udbrud og kommenterer Kinas nuværende økonomi.

De kinesiske myndigheder har forlangt en undskyldning fra The Wall Street Journal for overskriften, som en talsperson fra Kinas udenrigsministerium kalder for et »racistisk« og »ondskabsfuldt angreb«.

I en pressemeddelelse har den kinesiske regering blandt andet skrevet, at den forventer, at The Wall Street Journal vil efterforske sagen og »straffe de ansvarlige«.

Ligesom på Berlingske og de fleste andre aviser har de fleste journalister på The Wall Street Journal ikke noget at gøre med de debatindlæg og kommentarer, som trykkes på avisens opinionssider. Og det er meget usandsynligt, at de tre korrespondenter i Kina har haft noget at skulle have sagt om overskriften på debatindlægget.

Det er ikke første gang, Kina langer ud efter vestlige medier over deres dækning af coronavirussens spredning. Da Jyllands-Posten trykte en tegning af det kinesiske flag i januar, væltede det ind med kritik af avisen online.

På tegningen var flagets gule stjerner skiftet ud med virussymboler som en kommentar til den smitsomme coronavirus.

Det fik tusindvis af vrede Twitter-brugere til at angribe Danmark og Jyllands-Posten online.

De sendte memes af kronprinsesse Mary med en tegnet kniv gennem hovedet, Dronning Margrethe med virussymboler i ansigtet, billeder af hagekors, referencer til Danmarks hurtige overgivelse til Nazityskland i 1940 og adskillige forskellige bud på, hvordan man kan fornedre det danske flag. Enkelte tweets genoplivede endda en 12 år gammel skandale om udenrigsminister Jeppe Kofods relation til en 15-årig pige.

Ikke alle brugernes profiler syntes dog at være ægte.

Coronavirussen har nu taget mere end 2.000 menneskeliv i Kina. Knapt 62.000 personer er blevet smittet i Hubei-provinsen, coronavirussens epicenter, og i hele landet er der knapt 74.000 smittede.