Fransk for viderekomne

Peugeot slipper flere detaljer om den kommende 308.

Næsvis. Som på 207 kan man vælge mellem to front-designs på Peugeot 308: classic eller - som her - sporty. <br>Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Peugeot gør som pigerne på scenen i de små listige barer i Moulin Rouge kvarteret: Afslører næsten alt, men langsomt og kun stykke for stykke.

For et par uge siden viste Peugeot de første officielle billeder af den brandvarme nyhed 308. En saftig appetitvækker uden yderligere kommentarer. Nu følger franskmændene så op med de oplysninger, vi har ventet på med svedige håndflader og tilbageholdt åndedræt lige siden sløret faldt.

Den vigtigste først. De 30.000 danske ejere af Peugeot 307 kan se afløseren hos de danske forhandlere til oktober. Og der bliver tilsyneladende meget at glæde sig til. Vi nævner i flæng fra Peugeots officielle pressemeddelelse:

Mere plads. 308 vokser 7,4 cm i længden, så den nu måler 4,3 meter. Bredden øges til 1,8 meter, mens det høje tag trykkes en enkelt centimeter. Akselafstanden er dog den samme. Sædvanligvis en sikker indikation af, at man fortsætter med det eksisterende chassis.

Bedre sikkerhed. Seks airbags samt knæairbag til føreren bliver standard. Hertil kan bestilles yderligere to sideairbags. Fronten får hele tre deformationszoner og esp-antiskrid er en selvfølge.

To forskellige næser: classic eller sporty som på lillesøster 207.

Nye benzinmotorer. Sammen med BMW har Peugeot udviklet en række nye, firecylindrede maskiner med direkte indsprøjtning og variabel ventilstyring. Vælg mellem 1.4 95 hk, 1.6 120 hk, 1.6 lavtryksturbo 150 hk og 1.6 højtryksturbo med 174 hk. HDI-dieselmotorerne fortsætter med ydelser fra 90 til 136 hk. Største nyhed er, at diesel kan kombineres med automatgear i 308.

Dermed ved vi næsten alt om den nye 308. Kun prisen mangler, men som både pigerne i Paris og Peugeot ved, gælder det om at være lidt hemmelighedsfuld, hvis interessen skal fastholdes. Og på den måde fik vi lagt op til endnu et rendez vous med 308 her i spalterne...