Om mænd og til mænd

Historier om mænd, der kæmper mod naturen, er ofte svære at fortælle på film. Men med »The Grey« er det lykkedes.

»Gør dog noget, svigagtige sjover!«

Ordene er John Ottways, og da han råber dem op mod Gud i himlen, har han været på vandring i bjerge og sne, sne og atter sne i dagevis. Gud har øjensynligt ikke til sinde at hjælpe ham, og han har som de sidste mange dage sultne ulve i hælene.

Før miseren i vildmarken var Ottway et menneske i en blindgyde. Han sørgede over tabet af sin hustru og fik job som manden, der skød ulve på civilisationens forpost i Alaska. På en flyvetur med andre børster fra det hårde miljø, styrter han ned, og der er meget langt til nærmeste by. De i alt syv overlevende sætter sig langsomt i bevægelse for at undgå at dø af kulde og undgå at blive spist af ulvene, der er helt på hjemmebane. Her får Ottway en mulighed for helt konkret og i mere overført betydning at kæmpe sig tilbage.

Liam Neeson er godt valgt til rollen som Ottway, fordi han udstråler både mandigt lederskab og følsomhed. Kombinationen gør, at han er den perfekte leder til ekspeditionen og kampen mod overmagten. Film, hvor én mand eller få mænd kæmper mod naturen, er traditionelt set svære at gøre spændende nok. »Into the Wild« blev for løs i konstruktionen, »The Way Back« er slet og ret kedelig, og »Alive« har for dårlige skuespillere til for alvor at fænge.

Det går noget bedre med »The Grey«, hvor instruktør og manuskriptforfatter Joe Carnahan balancerer ulveangreb, action og dialog i en god blanding, så man hele tiden føler sig både underholdt og talt til på det følelsesmæssige plan. Han har da også tidligere imponeret med både kriminalfilmen »Narc« og til dels med »The A-Team«, der var bedre, end man kunne frygte. Carnahan kommer under sit stof, og han kan gøre det underholdende og vedkommende i mange forskellige genrer, så stol blot på ham, når du køber billet til biografen.

Når det er sagt, må det også bemærkes, at »The Grey« primært er en film om mænd og til mænd med en fascination af vilde dyr, overlevelseskampe og store bjerge. Der er ikke skyggen af en kvinde - på nær de billeder af kvinder som mændene har i deres tegnebøger.