Livets ondskab

Larry Davids første spillefilm »Clear History« ligger i vellykket forlæng-else af hans tidligere succesfulde TV-serier som »Seinfeld« og »Curb Your Enthusiasm«.

Larry David ligner sig selv i rollen som Nathan Flomm i TV-filmen »Clear History«, der bygger videre på Davids halvt indignerede, halvt socialt autistiske persona. Fold sammen

Den 66-årige skuespiller, komiker, tekstforfatter og TV-producent Larry David var i mange år den (næsten) usynlige personlighed bag alle tiders mest populære TV-komedie, »Seinfeld«, der glimrede med sin særlige blanding af karakterer med uhyre menneskelige svagheder og en finslebet New York-kynisme. David gav sig selv en betydeligt mere synlig rolle i sin efterfølgende serie »Curb Your Enthusiasm«, der har en Larry David-lignende person i hovedrollen, mens mange af birollerne er besat af en række Hollywood-navne, der spiller sig selv.

Larry David har udtalt, at »Curb your Enthusiasm«s Larry David er som ham selv, hvis han vel at mærke helt og aldeles savnede social sensibilitet. En dansk pendant til seriens Larry David er »Frank« i serien »Klovn«, der er blevet beskyldt for at være en kopi af »Curb Your Enthusiasm«, men som retfærdigvis må siges at have sin egen danske tone. Ligesom Frank Hvams karakter er seriens Larry David ude af stand til at tilbageholde en malplaceret kommentar, der som regel udspringer af hans besynderlige opfattelse af retfærdighed.

I morgen aften har HBO Nordic premiere på Larry Davids første nyskabelse efter i alt otte sæsoner af »Curb your Enthusiasm«. Det er spillefilmen »Clear History«, der bygger videre på Larry Davids halvt indignerede, halvt socialt autistiske persona. For fans af både »Seinfeld« og »Curb Your Enthusiasm« er der meget at godt at hente her.

Den mindst hensigtsmæssige løsning

Hovedkarakteren Nathan Flomm (Larry David, uigenkendelig med kæmpestort hår og skæg) er marketingchef i et firma, der producerer elbiler. Dagen før firmaet oplever et massivt markedsgennembrud med den banebrydende elbil »The Howard«, har Flomm i et øjebliks vanvid solgt sin aktieandel til sin chef (spillet af »Mad Men«-skuespilleren Jon Hamm) og går derved personligt glip af en milliardformue.

Forbitret trækker Flomm sig tilbage i en anonym tilværelse på en lille ø ud for Massachusetts’ kyst, og her lykkes det ham at opbygge en tålelig tilværelse blandt øens mange luvslidte provinsoriginaler (spillet af blandt andre Michael Keaton, Bill Hader og Eva Mendes). Alt er for så vidt godt, indtil Flomms tidligere boss, der nu er en af USAs rigeste mænd, beslutter sig for at slå sig ned på øen, uafvidende at han derved dagligt vil være en torn i øjet på sin tidligere medarbejder. Milliardæren kan ikke genkende Nathan Flomm, for denne har i de mellemliggende år mistet sin hår- og skægpragt. Hvordan Nathan Flomm tackler sin onde skæbne, skal man selv se, men man kan være forvisset om, at han vælger den mindst hensigtsmæssige løsning.

»Clear History« og Nathan Flomm-karakteren kan ses som en mørkere udgave af den væsensbeslægtede Woody Allens småhysteriske filmpersona, men hvor Woody Allen synes at have glemt sin reelle alder (77 år) og på lærredet kærester med kvinder, der er mange år yngre, lader Larry David sin alder være en del af det tragikomiske ved sin figur.

I en særligt selvudleverende sekvens bilder Nathan Flomm sig eksempelvis ind, at hans chefs unge, smukke kæreste er ved at falde for ham. For sent går det op for ham, at hun blot har været venlig.

Det lyder sørgeligt, og man hulker da også – af grin, og fordi det gør ondt at voldkrumme sine tæer så meget.

Hvad: »Clear History«.