Grobund for paranoia

Under påskud af overvågning af mulige terroraktiviteter risikerer vi alle at blive overvåget af det amerikanske efterretningsvæsen. Dokumentar går tæt på Edward Snowden og hans afsløringer.

Forleden dag udfyldte jeg et spørgeskema på Facebook i et forsøg på at vinde 1.000 liter gratis benzin. Spørgeskemaet var langt som et ondt år, så jeg stoppede halvvejs, men alene det at give e-mail og telefonnummer fra sig resulterede i mere end 20 mail om nye tilbud og konkurrencer og en håndfuld telefontilbud om alt fra billig elektricitet til tilbud på medlemskab af en a-kasse. Jeg følte mig udnyttet, overvåget og halvparanoid. Hvad enten vi vil det eller ej, sætter vi os alle sammen digitale spor over det hele.

Efter at have set Laura Poitras’ dokumentarfilm »Citizenfour« om whistlebloweren Edward Snowden, der ikke syntes, han kunne sidde stille og se USA systematisk overvåge egne borgere, indser jeg, at mit problem med privatlivets fred var lillebitte. Jeg er ikke mere skyldig i noget som helst end gennemsnitsborgeren, og jeg er ikke specielt konspirationsteoretisk anlagt, og alligevel giver »Citizenfour« universel paranoia.

Helt eller skurk?

Med sit kamera på skulderen følger dokumentarfilminstruktør Laura Poitras, der også lavede »My Country, My Country« og »The Oath«, Edward Snowden og journalist Glenn Greenwald på et hotel i Hong Kong i sommeren 2013, hvor Snowden lækker sine oplysninger om omfattende NSA-overvågning til verdenspressen. Whistle-blower eller spion? Helt eller skurk? Hvis alle efterretningsansatte sladrede, faldt verden vel fra hinanden, men hvis ikke nogen afslører den mest overdrevne magtmisbrug, så kan staternes magt løbe løbsk, og på den baggrund er Snowdens gerning at sammenligne med en heltegerning. Jo mere overvågning, des mindre frihed, lyder det fornuftigt i filmen.

»Citizenfour« er overbevisende, fordi den er befriet for show og gøgl, som vi kender det fra aktivister a la The Yes Men og Michael Moore. Den er den rene, veldokumenterede og overbevisende dokumentarfilmsvare uden landsbytosser i hovedrollerne og uden lighedstegn mellem æbler og pærer. På grund af otte udsolgte forestillinger på filmfestivalen CPH:DOX, får filmen en pludselig landsdækkende udbredelse i biograferne. Se den, hvis du vil have fast grund under din paranoia.

Hvad: »Citizenfour«. Hvem: Instruktør: Laura Poitras. Medvirkende: Edward Snowden, Glenn Greenwald.Hvor: Premiere i København, Århus, Aalborg, Odense og Kolding.