Den største ting

Tre menneskeskæbner i Island fletter sig sammen i en flagrende og dyster mosaik, der sætter sig i kroppen til sidst.

Nu hedder ugens islandske premiere godt nok »De små ting«, men i min optik handler dramaet om »Den største ting«. Nemlig at gøre et barn fortræd. Alle tre hovedpersoner i det sortsynede drama er selv børn, der gøres fortræd eller også har været i nærheden af et og følgerne ændrer liv.

Eik på kun 24 år arbejder i en børnehave. Hun har en datter på otte år, og derudover arbejder hun også som callgirl. Hendes barndom har været traumatisk, men det går ikke an at skrive hvorfor lige her. Den midaldrende forfatter Móris er dybt alkoholiseret, og han gemmer på en tragedie fra ungdommen. Samtidig er den tidligere fodboldspiller Sölvi ved at gøre lynkarriere i bankverdenen, hvor han skal afgøre, om han vil være der 100 procent for sin kone og barn, eller om han vil sniffe coke og dyrke udenomsægteskabelig sex på en forretningsrejse til Florida.

Sårede skæbner

Ud og ind ad hinanden fletter de sårede skæbner sig. Ofte klaustrofobiske i al deres afmagt og klodsede beslutningsmønstre. Troværdigheden spændes til bristepunktet, når for eksempel Eik og Móris bliver en slags venner. Indtil man får flere informationer om, hvad der binder dem sammen. Instruktøren er meget ensartet i sit budskab, der kan virke sort i sort. Samtidig fortæller han noget slingrende. Hovedpersonerne forsvinder af og til ud af filmen i lidt længere tid, end godt er, og jeg tog mig selv i at bande en del over de melodramatiske bomber undervejs. I Norge har man skildret forskellige menneskers desillusion bedre i »Hawaii Oslo«, ligesom amerikanske »Crash« mestrede sammenfletningerne bedre, og vores egen »Bænken« ramte alkoholikerportrættet renere.

Uden man opdager det særligt tydeligt undervejs, sker der heldigvis det, at »De små ting« umærkeligt finder vej ind i kroppen. Efterhånden som skæbnetrioen forsøger at rykke sig og tage nye beslutninger i slutspurten, stiger respekten for dem, og de begynder at hviske »hjælp« helt ned i biografsæderne, så man ender med at føle langt mere for det samlede resultat, end man frygtede undervejs.

Hvad: »De små ting«.

Hvem: Instruktør: Baldvin Zophoníasson. Medvirkende: Hera Hilmar, Porstein Bachmann, Thorvaldur Davíd Kristjánsson.

Hvor: Premiere i København, Aarhus, Odense, Aalborg, Kolding, Hillerød, Gladsaxe, Allerød, Kerteminde, Holbæk, Ry, Sorø, Fakse, Stege og Humle.