Balancen mellem action og humor

Bedst som man troede, at superheltefilmene baseret på Marvels tegneseriefigurer var ved at løbe tør for krudt, kommer den bedste film i genren siden »The Avengers«.

6. bedst: »Guardians of the Galaxy«Den selvironiske superheltefilme om en samling umage helte blev mødt af positive reaktioner fra både anmeldere og fans. En så gennemtrasket genre som superheltegenren burde ikke kunne overraske længere - men det formår »Guardians of the Galaxy« alligevel.Læs Berlingskes anmeldelse her: Balancen mellem action og humor Fold sammen

Hvis man er typen, der ofte færdes i multisalbiografernes mørke, er det en god idé i en fart at lære begrebet »Guardians of the Galaxy« at kende. Film nummer to i serien er nemlig allerede planlagt til om tre år, og man forstår godt den store selvtillid hos filmselskabet. Sjældent er det lykkedes at lade action og humor gå så godt hånd i hånd i popcornland. Det skulle da lige være i »The Avengers«.

Det umage slæng, som først i slutningen af filmen kalder sig »Guardians of the Galaxy«, består af fem forskellige skabninger. Peter Quill (Chris Pratt) er en småforbryderisk eventyrer, der blev fjernet fra Jorden i 1988 af et rumskib, og som nu går og lytter til popmusik på sin gamle walkman (med kassettebånd) langt ude i galakserne. Han får følgeskab af smukke, men onde Gamora (Zoe Saldana) og det overtatoverede muskelbundt Drax spillet af showbryderen Dave Bautista. Med i gruppen er også en animeret vaskebjørn, Rocket, som Bradley Cooper lægger stemme til, og hans bedste ven er et talende træ ved navn Groot, der har Vin Diesel inden i sig. De kæmper om en magisk kugle, der er nøglen til magten i hele universet.

Spektakulært tegneserieunivers

På papiret lyder det langt ude, men sådan kan det sagtens være i Marvels tegneserieunivers. Fungerer det så på film? JA. Der er lagt mange gode kræfter i at forlænge tegneserieuniverset på meget spektakulær vis. Det lykkes forbilledligt at holde balancen mellem den til tider sorte og dystre stemning i scenerierne og mange velplacerede spurter af humor og ironi. Man gør virkelig grin med superheltesituationerne på den gode måde. Det vil sige ikke bare ved at namedroppe eller henvise til andre kendte helte, men ved at blande overraskelser med vittigheder og groteske situationer, så man klukker i biografsædet. Jeg har sjældent set så gennemført flot et fremtidsunivers punkteret af humor, der virker.

En del af succesen skyldes naturligvis også veloplagte skuespillere som Chris Pratt i hovedrollen, der kører det selvironiske meget langt ud. Men også for eksempel Dave Bautistas grovbrød, der går The Rock i bedene. De to ville i øvrigt være værdige modstandere i en kommende film.

Og så er der den walkman, som Peter Quill går rundt med. Han har fået den af sin mor på hendes dødsleje. Først når den er i fare, hidser Quill sig for alvor op. Han har kun ét kassettebånd i den med titlen »Awesome mix no. 1«. På det bånd ligger så filmens soundtrack med mange gode pop- og rocksange fra 1970erne og 1980erne af for eksempel David Bowie, 10 CC og mindre kendte navnes mest iørefaldende numre. Musikken i walkmanen bliver brugt som fine breakers til muntre montager mellem slagene, og helten går ikke af vejen for at tage et dansetrin eller tre undervejs.

Sammen med alt det andet spas giver musikken »Guardians of the Galaxy« en blød side, og så holder man sig fra efter de to timers spilletid at fyre en ekstra halv times krig af, som Hollywoods filmproducenter ellers efterhånden har for vane. Bare fordi man nu engang har kørt det helt store maskineri i stilling. Mange tak for tilbageholdenheden. Hvis jeg kun havde penge til én tur i biografen resten af sommeren, ville jeg se »Guardians of the Galaxy«.

Hvad: »Guardians of the Galaxy«. Hvem: Instruktør: James Gunn. Medvirkende: Chris Pratt, Zoe Saldana, Bradley Cooper, Vin Diesel, Dave Bautista. Hvor: Premiere over hele landet.