Farlige vognmænd stoppes i Europa

Landeveje og motorveje står til at blive langt sikrere med ny EU-regel om arbejdstid for vognmænd

Overtrætte vognmænd er livsfarlige for dem selv og kan med deres store vogne være de rene dræbermaskiner for andre, som møder dem i trafikken. Derfor har EU-parlamentet vedtaget, at vognmændene fremover skal have samme regler for arbejdstid, som gælder i dag for chauffører, skriver Nyhedsbrevet 3F.

Fremover må vognmændene højst arbejde i gennemsnit 48 timer om ugen.

EU-kommissionen havde ellers sat forslag til parlamentet om, at vognmændene netop skulle have længere arbejdstid. Men det blev altså afvist ved en afstemning tirsdag til stor tilfredshed for parlamentsmedlem Ole Christensen (S).

- Hvis en selvstændig chauffør har siddet og arbejdet otte timer foran et skrivebord for derefter at sætte sig op i sin vogn og tage på langfart, er det klart, at han er langt mere træt, end hvis han ikke først havde arbejdet. Så ligesom køre-hviletidsreglerne omfatter alle chauffører, skal arbejdstidsreglerne også gælder for alle. Det handler også om, at sikre, at de europæiske landeveje ikke er fyldt med overtrætte chauffører, siger Ole Christensen.

Beslutningen er truffet efter månedsvis af demonstrationer, forhandlinger og diskussioner. At sagen endelig er afsluttet - og med det resultat, vækker også glæde i 3F.

- Det er særdeles positivt, at det er lykkedes at flytte politikerne i den her sag. Man bliver træt, uanset hvem man er, når man arbejder for meget. Nu får den danske transportminister til gengæld travlt med at sikre danske landeveje mod trætte vognmænd. Reglerne gælder nemlig med det samme, siger Leif Rasmussen, forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe og formand for chaufførerne i ETF, Europæisk Transport Forbund.

- ulha