Den nye designer i det gamle modehus

Mathilde Torp Mader er uddannet fra Central Saint Martens, der har udklækket nogle af modeverdenens største navne fra Alexander McQueen og John Galliano til Stella McCartney og Phoebe Philo. Hun har siden arbejdet for Sonja Rykiel, Mulberry og Marni - og i 2017 overtog hun den kreative styring i et af Danmarks mest prominente modehuse - By Malene Birger.

Mathilde Torp Mader skal finde balancen mellem sin egen kreative vision og respekten for Malene Birgers arv. Værdifælleskabet er hun ikke i tvivl - det skal være sjovt at gå på arbejde, for du bliver ved ind til opgaven er løst og perfektionen er nået. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

Hvad har været den største udfordring ved at komme til et hus, der bærer en anden designers navn?

»Der er en del, der fortsat spørger, hvordan det er at arbejde for Malene. Så skal jeg lige forklare, at det er flere år siden hun var her. Og så er der en arv, som du skal tage stilling til og tage alvorligt. Samtidig skal må det ikke blive en kliché version af ens forestillinger om brandet. Det jeg honorerer er den luksus, som huset altid har stået for. Det ligger i materialevalg og tekstur og i kærligheden til kvalitet. Malene er en ægte feinschmecker, og vi har et stort værdifælleskab. Det gør falder mig meget let at viderføre.«

Hvad har været det sjoveste?

»Mødet med alle de kreative mennesker, indefra og udefra, der gerne vil hjælpe med at skabe en ny æra. Som deler min glæde ved at skabe en ny identitet. Og så kan man arbejde med helt nye profiler, som man beundrer. Jeg er da så stolt af, at vi kan indgå et samarbejde med tre så stærke profiler som forfatteren Suzanne Brøgger, kunstneren Astrid Kruse Jensen og balletdanseren Amalie Adrian om at sætte fokus på  kvindernes internationale kampdag 8. marts. Det er tre kvinder, der står for noget . Og som bare siger ja, når man rækker ud og beder dem om at støtte op om feminismen. Jeg elsker, at jeg kan bruge min platform her, til noget andet end kun at tale om tøj. For tøj er mere end mode og trends. Det er også dit skjold over for verden. Det er tøj, der gør, at du føler dig finere, stærkere og klædt på til at møde verden.«

Fornemmer du, at der er en ny optimisme på vej?

»Jeg tror i hvert fald, at vi er i en tid, hvor blot du siger, at du vil fejre kvinder og kvindesamarbejder, så er der mange døre, der åbner sig. Det er opløftende.«

Hvad har du taget med fra din egen fortid hos store internationale modehuse?

»Jeg har taget et tempo med, som ikke var her før. Et fokus på hvad det er, som vi prøver at opnå. Vi skal løfte hele vejen rundt. Ikke kun på produkterne. Det hele er en overordnet koordinering. Og så har jeg taget en ny designforståelse med. Jeg designer i helheder og kollektioner. Vinterkollektionen, vi viser nu, skal tale sammen med den forrige kollektion. For som kvinde skifter man ikke sin garderobe ud, man bygger den garderobe op. Derfor skal hver eneste kollektion være en fortsættelse. Det handler ikke om at rejse ud i verden, og tage på research ture til Rio eller Marrakech. Vi skal først finde ud af inde i os selv, hvad kernen er, og hvad vi står for. Jeg har afsøgt grænser det sidste år, og udforsket hvad der føles rigtigt. Og det har hjulpet. Mine teams skulle forstå mit sprog først, og nu begynder det hele at hængesammen. Et produkt uden for sin sammenhæng er bare et produkt; hele den historie, som vi prøver at skabe, skal have en koherens.«

»Jeg har tænkt meget i, at vi først måtte rydde op, gøre rent bord og forberede os. Støvsuge alle hjørner og ikke bare bygge hurtigt videre på noget, der måske ikke føles helt rigtigt eller relevant længere.«


Hvad har du bevaret?

»Malenes livsglæde. Der skal være en fornøjelse i vores tilgang til design. Du skal have det sjovt først. Malene var god til at åbne en flaske champagne og fejre hverdagen. Det skal vi også kunne.«

Hvem er By Malene Birger-damen - før og nu?

»Før var hun meget skandinavisk, sofistikeret og voksen. Nu er hun mere international, men med et dansk DNA. Hun er uhøjtideligt elegant, og så er hun livsnyder; voksen i sindet men ikke nødvendigvis i alderen.«

Hvilke fælder vil du ikke falde i?

»Ikke at lytte nok til mig selv og ikke stole på, at jeg har ret, når jeg udstikker en retning. Det er jo hele kontrasten mellem salg og design. Salgsafdelingen kigger bagud, designeren kigger fremad. Jeg skal turde ikke at gå på kompromis; for jeg ender alligevel med at lave det om. For følger jeg ikke min intuition, ender det som en fejl - hver gang.«

Hvilke designere har haft succes med at genopfinde et hus?

»Det Kim Jones laver for Dior Men er helt absurd spændende. Den samhørighed han har lavet i samspillet med Virgil Abloh hos Louis Vuitton. Det er ikke snobbet. Det er inklusivt.

Hvilke designere har fejlet?

»Hedi Slimane for Celine. Det er bare helt forkert. For fucks sake!  Kvinder vil gerne bare være klædt på, og så piller han alt tøjet af. Det er så uklædeligt. Taskerne får du blå mærker af at bruge så kantede er de; og tøjet kræver du er 16-årig anoretiker. Den mode er ren misogyni.«

Hvad er det bedste ved at designe i Danmark?

»Mit team. Vi har det sjovt, når vi går på arbejde. Det er det bedste. Jeg glæder mig altid til at komme herover til hovedkontoret.«

Og det værste?

»Det værste er, at der er nogen mennesker, der ikke har lige så meget lidenskab omkring arbejdet, som jeg har det. Den der 8-16 mentalitet. Jeg synes, det er svært, når folk rejser sig midt i en sætning, fordi nu skal de hjem.«