Pædofilimistanke får annoncører til at trække sig fra YouTube

Spies Rejser, YouSee og Coop afbryder samarbejde med YouTube efter mistanke om pædofiles misbrug af tjenesten.

Det er mistanken om, at videoer med mindreårige i stor stil deles i pædofile kredse, der har fået danske og udenlandske annoncører til at sætte annonceringen i bero. Fold sammen
Læs mere

Flere danske virksomheder - Spies Rejser, YouSee og Coop - har valgt at sætte deres annoncering på videotjenesten YouTube på pause.

Det sker, efter at YouTube er kommet under anklage for at kunne misbruges af pædofile netværk.

»Det viser sig, at der er en stor mistanke om, at der kører nogle film, som er populære i pædofile kredse, hvor vores annoncer popper op ved siden af. Det ønsker vi ikke«, siger Lisbeth Nedergaard, som er kommunikationschef i Spies Rejser.

Hun erkender, at selskabet indtil videre ikke har dokumentation for pædofiles misbrug af videotjenesten.

»Indtil videre baserer det sig på en stærk mistanke, men vi ved ikke til bunds, hvad det handler om. Indtil vi er klar over, hvad der er i det, så stopper vi annonceringen,« siger Lisbeth Nedergaard.

Forudsætningen for, at Spies igen vender tilbage som annoncør, er ifølge kommunikationschefen, at der "kommer klarhed over, at det ikke vil gentage sig".

På Twitter skriver YouSee, at man har taget et lignende skridt.

»Vi har med øjeblikkelig virkning stoppet vores annoncering på Youtube, da vi ikke ønsker vores annoncer afspillet i forbindelse med disse videoer«, hedder det.

Også alle detailkæder i Coop trækker deres annoncer fra YouTube, indtil de kan få en garanti for, at de ikke optræder i videoer af den beskrevne karakter. Det oplyser kommunikationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen til Ritzau.

Det er mistanken om, at videoer med mindreårige i stor stil deles i pædofile kredse, der har fået danske og udenlandske annoncører til at sætte annonceringen i bero.

Internationale selskaber som McDonald's, Nestlé og Epic Games, der står bag spillet Fortnite, har ifølge Politiken også valgt at droppe samarbejdet med YouTube.

Reaktionen kommer, efter at youtuberen Matt Watson i en video har påpeget, hvordan brugere i videoernes kommentarfelt deler kontaktinformationer og links til børneporno.

Derudover efterlader brugerne kommentarer om, hvornår i videoerne de mindreårige optræder i bestemte stillinger.

/ritzau/