Virksomhedshandler på nettet er fremtiden

Køb og salg af virksomheder via nettet er i markant fremgang. Det knap to år gamle ticmarked.dk har skabt de første

kontakter til i alt 160 virksomhedshandler ud af de 1.000 emner, der var udbudt; men i de 18 måneder har i gennemsnit 13.000

hver måned undersøgt mulighederne, og besøgene på hjemmesiden toppede i janauar med 20.000 besøg.


Det

er ifølge formanden for Foreningen ticmarked.dk meget bedre end man havde regnet med i forbindelse med etableringen.


-

De 160 handler er jo et minimum, fordi det kun omfatter dem, som har begrundet deres udmelding af systemet. Meget mere interessant

er det imidlertid, at flere og flere købere bliver i systemet efter, at den første handel er afsluttet, siger foreningens

formand Peter Dalkiær.



SMV-potentiale

Det, at køberne bliver på systemet, tolkes af foreningen som en

helt ny trend til, at flere og flere vælger at skifte job ved at købe sig en virksomhed. De udvikler virksomheden, sælger

den og går videre til næste virksomhed/job.


- Det er meget vigtigt at fastholde den slags mennesker, for det er dem, der

skaber innovation.


- Og der ligger et fantastisk innovations-potentiale i de små og mellemstore virksomheder. Der skal

blot gang i handelen. Det er tidens trend, og det kræver naturligvis et meget transparent marked og en hurtig og overskuelig

markedsplads, siger Peter Dalkiær.


Han mener iøvrigt, at tendensen til, at flere og flere bruger virksomhedskøb

som en slags jobskifte, stiller LO overfor helt nye krav.


- Jeg mener faktisk, at det i fremtiden bliver en af LO''s hovedopgaver

at skabe flere kapitalister ved at opfordre medlemmerne til at blive selvstændige, siger han.


Lige nu ligger der omkring

650 virksomheder parat til at blive handlet på ticmarked.dk., som formidler kontakt mellem købere og sælgere af virksomheder

samt mellem investorer og kapitalsøgende virksomheder. Bag ticmarked.dk står foruden TIC en række advokater, organisationer, pengeinstituttet,

revisorer, virksomhedsmæglere m.fl. Disse aktører formidler kontakten på vegne af deres klienter.