Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
PANAMA. Det udviklede sig hurtigt til en tovejs hylekamp, da det kinesiske containerskib Cosco Panama natten til mandag dansk tid sejlede igennem Panamakanalen. At skibet er 300 meter langt og 48 meter bredt var åbenbart ikke nok for kaptajnen, der valgte at gøre opmærksom på sin tilstedeværelse ved at lade hornet lyde, og hver gang, han gjorde det, svarede publikum tilbage med et lige så langstrakt "Wuuuh".
For folk langs den udvidede kanal var i godt humør. I godt humør over at kunne fejre den nationale stolthed. Og fejringen fik ikke for lidt.
Først velsignede flere gejstelige kanalsluserne, hvorefter den Panamanske præsident holdte en dundertale, hvor alle fra arbejdere til vor herre fik et tak med på vejen for at byggeriet nu stod færdigt. Og så begyndte nedtællingen på skærmen bag præsident Juan Carlos Velera, der i stedet at slutte med 0 sluttede med "Viva Panama" - Panama leve.
Cosco Panama satte stille i gang, mens fire slæbebåde gjorde sit til at bugsere det tonstunge skib sikkert gennem kanalen og efter et par håndfulde minutter var det store containerskib (der i dagens anledning kun medbragte containere fra Cosco og China Shipping) sejlet igennem kanalen.
Dårligt nok havde Cosco skibet forladt kanalen, før festlighederne var ovre. Fra mandag starter virkeligheden for den nye Panamakanal, der skal bevise, at den er et holdbart alternativ til Suezkanalen på de lange ruter mellem Asien og USAs østkyst. Prisen for sejle gennem kanalen varierer alt efter skib, men vil efter flere estimater ligge på den anden sige af en halv mio. dollar per tur.
Nedenfor kan du se, hvordan det så ud, da Cosco Panama indviede den nye Panamakanal (i hurtig gengivelse)