Reklamer i 3D hænger bedre fast

Marketing. Ny forskning viser, at biografgængere husker 3D-reklamer langt bedre end de almindelige. Nu er teknologien på vej ind i stuerne.

Som publikum drages man nærmest ind i 3D-verdenen, men her er det dog blot en plakat fra CeBIT IT-udstillingen i Tyskland tidligere på året. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

TORONTO: For en reklamemand er det næsten for godt til at være sandt. Nye undersøgelser viser nemlig, at seere husker 3D-reklamefilm langt bedre end almindelige reklamer.

Oprindeligt var det en undersøgelse, der skulle klarlægge 3Ds potentiale i undervisningsøjemed, men reklamebranchen var hurtig til at spotte guldægget. »Hjernen bliver mere aktiveret, når den skal forholde sig til 3D-billeder. Resultatet er, at eleverne husker materialet markant bedre, end når det er i almindelig 2D,« forklarer professor Robert Allison fra York University i Toronto.

Samme resultat kommer et studie fra den amerikanske sportskanal ESPNs analyseafdeling frem til. Undersøgelsen viste, at mens 68 procent af de seere, der så en reklame på almindeligt fjernsyn, kunne huske den bagefter, var tallet 83 procent, når reklamer blev vist i 3D. Andelen af seere, der efterfølgende fik lyst til at købe produktet steg samtidig fra 49 procent til 83 procent.

Godt for både annoncører og producenter

Det koster omkring ti procent mere at lave en 3D-film i forhold til en almindelig film. Men salgstallene viser, at den ekstra investering sagtens kan betale sig. Og når publikum først har taget brillerne på og sat sig til rette i biografen, er det dumt ikke at give dem reklamer, der udnytter teknologien, lyder det fra James Steward, adm. direktør i Geneva Films, der er blandt verdens førende 3D-producenter af reklamefilm.

»Vi ved, at biografreklamer i forvejen scorer højt sammenlignet med TV-reklamer. Men med 3D går de hen og bliver en oplevelse i sig selv. Det er en uvurderlig bonus for et brand,« siger han.

Indtil videre er det de færreste reklamebureauer, der arbejder med 3D, men det vil ændre sig, vurderer James Steward. »Markedet for 3D-reklamer ser rigtig godt ud i Nordamerika. Stort set alle større film bliver lavet i 3D i dag, og jeg forventer, at 3D-fjernsyn er standarden i nye fjernsyn om et par år,« siger han. Den antagelse bakkes op af salgstal, der viser, at der er blevet solgt omkring to millioner HD 3D-fjernsyn i Nordamerika i 2010. Til sammenligning tog det seks år at sælge samme antal almindelige HD-fjernsyn.

Ikke alle kan se 3D

Der er i dag på verdensplan omkring 17.000 biografer med 3D-teknologi. Det lyder måske ikke af meget, men da James Camerons »Avatar« fik premiere i december 2009, var der kun 5.000. Forventningen er da også, at det samlede antal vil nå 40.000 i løbet af fire år. Men det er ikke kun film, der benytter 3D-teknologien. Flere biografer er begyndt at vise alternative visninger som eksempelvis fodbold eller koncerter.

Men ikke alle kan få glæde af den nye teknologi. For at se 3D skal højre og venstre øje se to forskellige billeder, og det kan give problemer for folk som eksempelvis skeler eller helt mangler et øje. Også folk med bygningsfejl kan have svært ved at få fuld glæde af teknologien. »Derudover ved vi, at omkring fem procent slet ikke kan se 3D, fordi hjernen af en eller anden grund ikke kan kombinere billederne. Men det svarer nogenlunde til antallet af farveblinde, og vi laver jo stadig farvefjernsyn,« siger Robert Allison fra York University.

Berlingske Business var inviteret til Canada af det canadiske udenrigsministerium.