Merrild Kaffe på vej op

Læs mere
Fold sammen
Danskernes drikkende livsstil er under forandring i disse år. Den tidligere fyraftensbajer er bl.a. på grund af de ændrede

promilleregler på landevejene blevet enten aflyst eller afløst af noget andet i de seneste år, og det samme er

ved at ske med kaffen.



- Forbruget i Danmark af kaffe er svagt faldende, fordi folk får nye vaner og bl.a. drikker mere

vand, siger Cees Kuypers, adm. direktør i Merrild Kaffe A/S i Kolding.

Fra rød til sort bundlinie

Han kan

glæde sig over, at meget røde bundlinie i 2002/ 03 er forbedret med mere end 30 mio. kroner i 2003/ 04 til et overskud

efter skat på 8,6 mio. kr., til trods for at virksomhedens omsætning er faldet.



- Forbedringen skyldes, at vores

datterselskaber går bedre, og samtidig at salget i Danmark har været tilfredsstillende, siger han. - Og vi tror på, at

vi både øger omsætningen og forbedrer indtjeningen i det kommende regnskabsår.



Merrild Kaffe er ejet

af den amerikanske Sara Lee-koncern igennem koncernens europæiske selskab i Holland, og sammen med den hollandske elektronik-koncern

Philips har Merrild investeret et stort beløb i at introducere et nyt kaffekoncept kaldet Senseo, som Cees Kuypers betegner som

"den største innovation på kaffemarkedet i en lang årrække". Med nogle Senseo-kaffepuder indeholdende

kvalitetskaffe kan forbrugerne hurtigt fremstille sin egen kaffe og selv beslutte, om den skal være stærk eller knap så

stærk.

Mest solgte kaffemærkeHver tredje kop kaffe, der bliver drukket i Danmark, kommer fra Merrild Kaffe

A/ S. Tidligere har Merrild introduceret mærket Cafe Noir for at forny kaffemarkedet, som går godt, men det er fortsat

de kendte mærker som Rød Merrild, der er Danmarks mest solgte kaffemærke, som trækker salget fra Kolding-virksomheden.



15

pct. af Merrilds produktion eksporteres til de øvrige nordiske lande samt Baltikum, og i Danmark sælges langt hovedparten

af kaffen til de fire store detailkæder, Coop, Dansk Supermarked, Dagrofa og Edeka.



Konkurrencen på kaffe er blevet

forstærket, bl.a. på grund af den øgede internationalisering af dagligvaremarkedet samt den kraftige vækst

på discounthandelen og på salg af kædernes egne mærker.



Udover kaffe forhandler Merrild Kaffe også

te under mærket Pickwick.