Mediemagten skifter i 2005

Næste års salg af TV 2 varsler en helt ny mediemagt i Danmark. Opkøb og krydsejerskab i Norden er den overordnede trend. Og så fortsætter annonceopsvinget i 2005, der desuden byder på det andet internetboom og håb for kommerciel radio.

Læs mere
Fold sammen
Hvis der er en begivenhed i 2005, der mere end nogen anden kommer til at præge og ændre medielandskabet i Danmark, så er det det kommende salg af TV 2. Og det i en grad, så det vil få indflydelse på mediemagten i mange år frem. Godt nok kan privatiseringen umiddelbart se ganske uskyldig ud. Danmarks mest folkekære TV-kanal får jo blot nye ejere og skal så ellers til punkt og prikke leve op til ekstremt stramme public service-lignende krav, der næsten overgår de krav, som i dag stilles til DR.

Men salget af TV 2 gør alligevel en markant forskel. For ser man på de potentielle købere, som har meldt sig, så sidder de i forvejen på de mest betydningsfulde medier i Danmark, hvormed kontrollen altså vil blive yderligere koncentreret. Og det uanset om den kommende køber ender med at blive SBS Broadcasting (TV Danmark, Kanal 5, Voice TV m.m.), Modern Times Group (Viasat, TV3, metroXpress m.m.), JP/Politikens Hus+Egmont (herunder Nordisk Film) eller Det Berlingske Officin+TV4. Alle sammen med et hav af underselskaber.

TV 2s nye ejer vil således gå efter at udnytte sin nye dominans maksimalt i kampen om flest lyttere, seere, læsere, mobilbrugere og internetkunder - i alle sammenhænge.

Eksplosion i muligheder
Alle er nemlig uhyre bevidste om, at det ikke er tilstrækkeligt blot at have et enkelt godt produkt, hvis man vil have succes i en tid, hvor mediemulighederne eksploderer. Man skal kunne genbruge sit indhold i alle formater og sammenhænge for at få en fornuftig fortjeneste.

En udvikling, der i øvrigt følger den overordnede globale trend, som nu for alvor slår igennem i Norden, hvor fjendtlige opkøb og krydsejerskab står på dagsorden.

Senest har Norges største mediekoncern, Schibsted, aggressivt købt op i svenske TV4 (delvis ejet af Bonnier og finske Alma Media) og dermed gjort alvor af den mediekrig i Norden, som Schibsted selv for få måneder siden advarede om ville komme og skabe nye magtkonstellationer. Nordens mediemarked har ellers i mange år været præget af grænseoverskridende sameksistens, hvor hver og en har passet sit. Man har så at sige delt markedet, men nu er det slut.

Bonnier får ikke lov til at bevare sit svenske hjemmemarked, for Schibsteds langsigtede mål er kontrol i svenske TV4, så man kan samkøre virksomheden med sine svenske aviser Aftonbladet og Svenska Dagbladet for dermed at hindre Bonnier i udbygning af samarbejdet mellem de Bonnier-ejede aviser, Expressen og Dagens Industri. En tredje ejer i TV4, MTG, vil også have øget indflydelse.

Kampen i Norge
På samme vis raser kampen i Norge, hvor Schibsted er en regulær gigant med blandt andet dagbladene VG og Aftenposten og den kommercielle norske TV-station TV2, som i øvrigt samarbejder med TV4.

I Finland forsøgte Schibsted tillige i sommer et angreb på finske Alma Media, som er kontrolleret af Bonnier, og som sidder på alle landets større dagsordensættende aviser og TV-stationer.

Og nu ser det altså ud til, at krigen rykker ind på dansk territorium. Godt nok har Schibsted trukket sig fra at byde direkte på TV 2, men med øget ejerskab i svenske TV4, som byder på TV 2 sammen med Det Berlingske Officin, sker det alligevel indirekte. Det paradoksale er, at Det Berlingske Officins ejer, norske Orkla, tillige er Schibsteds ærkerival. Og for at fuldende billedet af den tværgående nordiske magtkamp, så er svenske MTG også med i kampen om TV 2.

Samlet handler det om, at alle de store aktører har brug for hele det nordiske marked, hvis de også i fremtiden skal have råd til at erhverve dyre TV-rettigheder til eksempelvis VM i fodbold. Priserne på programmer, serier og rettigheder skrues nemlig hele tiden op.